Malarstwo salonowe uprawiane przez Moniuszkę jest interesujące nie dzięki swej oryginalności, czy indywidualnej inwencji, lecz właśnie przez swój tradycjonalizm, przez nagromadzenie nabytych sposobów przedstawiania, kumulację rutynowych zabiegów malarskich. W swej konwencjonalizacji było ono bliskie stworzenia umownego języka, który umożliwiał odbiorcom w sposób jednoznaczny i zgodny z intencjami twórcy odczytywanie przedstawionych postaci i zdarzeń.
Olej, płótno; 73,1 x 57,2 cm
Sygnowany czerwonym i czarnym olejem p.d.: J. C. Moniuszko
Malarstwo salonowe uprawiane przez Moniuszkę jest interesujące nie dzięki swej oryginalności, czy indywidualnej inwencji, lecz właśnie przez swój tradycjonalizm, przez nagromadzenie nabytych sposobów przedstawiania, kumulację rutynowych zabiegów malarskich. W swej konwencjonalizacji było ono bliskie stworzenia umownego języka, który umożliwiał odbiorcom w sposób jednoznaczny i zgodny z intencjami twórcy odczytywanie przedstawionych postaci i zdarzeń.