Malarstwo salonowe uprawiane przez Moniuszkę, jest interesujące nie dzięki swej oryginalności czy indywidualnej inwencji, lecz właśnie przez swój tradycjonalizm, przez nagromadzenie nabytych sposobów przedstawiania, kumulację rutynowych zabiegów malarskich. W swej konwencjonalizacji było ono bliskie stworzenia umownego języka, który umożliwiał odbiorcom w sposób jednoznaczny i zgodny z intencjami twórcy odczytywanie przedstawionych postaci i zdarzeń.
Olej, płótno;
75,9 x 49,8 cm
Sygnowany czerwonym i czarnym olejem p. d.: J.C.Moniuszko
Malarstwo salonowe uprawiane przez Moniuszkę, jest interesujące nie dzięki swej oryginalności czy indywidualnej inwencji, lecz właśnie przez swój tradycjonalizm, przez nagromadzenie nabytych sposobów przedstawiania, kumulację rutynowych zabiegów malarskich. W swej konwencjonalizacji było ono bliskie stworzenia umownego języka, który umożliwiał odbiorcom w sposób jednoznaczny i zgodny z intencjami twórcy odczytywanie przedstawionych postaci i zdarzeń.