Obraz opisany w katalogu oeuvre artysty:
– Tadeusz Brzozowski 1918-1987, red. A. Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997, s. 237, poz. 328.

Brzozowski przywiązywał dużą wagę do malarskiej alchemii. Pisał o tym Aleksander Wojciechowski:
W malarstwie swym nie miał Brzozowski dostojnych antenatów. Interesowały go osiągnięcia warsztatowe mistrzów ubiegłych stuleci. Analizował ich technikę i rodzaje tworzywa: laserunki, werniksy, spoiwa, grunty, stosowanie różnorodnych zestawów żywic i pigmentów. Na tym jednak kończyła się dla niego lekcja historii. Dzięki niej rozbudowywał natomiast specyficzną alchemię koloru. Jedyną i niepowtarzalną. Bez narodowej megalomanii zaryzykuję twierdzenie, iż owa alchemia koloru była zjawiskiem wyjątkowym także w skali europejskiego pikturalizmu XX wieku. Brzozowski był bowiem wielką indywidualnością twórczą.
Aleksander Wojciechowski, Jakby świat był jedną wielką pajęczyną..., w: Tadeusz Brzozowski 1918-1987, red. Anna Żakiewicz, Warszawa 1997, s. 37

108
Tadeusz BRZOZOWSKI (1918-1987)

MATRONA, 1976-77

olej, płótno
30 x 31 cm
sygn. na odwr. na płótnie: upside [strzałka] góra | 76-77 | t. Brzozowski
sygn. na l. listwie krosna: T. BRZOZOWSKI.
na p.: „MATRONA“, na dolnej: 1976-77 30 x 31 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz opisany w katalogu oeuvre artysty:
– Tadeusz Brzozowski 1918-1987, red. A. Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997, s. 237, poz. 328.

Brzozowski przywiązywał dużą wagę do malarskiej alchemii. Pisał o tym Aleksander Wojciechowski:
W malarstwie swym nie miał Brzozowski dostojnych antenatów. Interesowały go osiągnięcia warsztatowe mistrzów ubiegłych stuleci. Analizował ich technikę i rodzaje tworzywa: laserunki, werniksy, spoiwa, grunty, stosowanie różnorodnych zestawów żywic i pigmentów. Na tym jednak kończyła się dla niego lekcja historii. Dzięki niej rozbudowywał natomiast specyficzną alchemię koloru. Jedyną i niepowtarzalną. Bez narodowej megalomanii zaryzykuję twierdzenie, iż owa alchemia koloru była zjawiskiem wyjątkowym także w skali europejskiego pikturalizmu XX wieku. Brzozowski był bowiem wielką indywidualnością twórczą.
Aleksander Wojciechowski, Jakby świat był jedną wielką pajęczyną..., w: Tadeusz Brzozowski 1918-1987, red. Anna Żakiewicz, Warszawa 1997, s. 37