Szkoła Zakopiańska to jedno z ważniejszych zjawisk w polskiej rzeźbie i sztuce dekoracyjnej. Pojęcie to odnosi się nie tylko do samej Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (PSPD), która, jak pisze Joanna Hubner-Wojciechowska: "przez dziesięciolecia słynęła jako kuźnia talentów snycerskich i rzeźbiarskich". W szerszym ujęciu określa wypracowaną tu konwencję artystyczną, łączącą rodzimą tradycję z osiągnięciami formizmu - pierwszej polskiej awangardy.
Stylistyka prac uczniów i artystów reprezentujących ten nurt jest dość wyrazista. Motywy zaczerpinęte z tradycji podhalańskiej były przez nich twórczo przetwarzane w języku kubizmu i formizmu. Realizując ambitne cele artystyczne, tworzyli prace interesujące pod względem formalnym, lecz jednocześnie dekoracyjne, noszące pierwiatek ludowości, czego świetnym przykładem jest prezentowana Immaculata.

52
SZKOŁA ZAKOPIAŃSKA

MATKA BOSKA IMMACULATA, L. 30. XX W.

wymiary: 34,0 x 7,0cm
technika: brzost górski, snycerka

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Szkoła Zakopiańska to jedno z ważniejszych zjawisk w polskiej rzeźbie i sztuce dekoracyjnej. Pojęcie to odnosi się nie tylko do samej Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (PSPD), która, jak pisze Joanna Hubner-Wojciechowska: "przez dziesięciolecia słynęła jako kuźnia talentów snycerskich i rzeźbiarskich". W szerszym ujęciu określa wypracowaną tu konwencję artystyczną, łączącą rodzimą tradycję z osiągnięciami formizmu - pierwszej polskiej awangardy.
Stylistyka prac uczniów i artystów reprezentujących ten nurt jest dość wyrazista. Motywy zaczerpinęte z tradycji podhalańskiej były przez nich twórczo przetwarzane w języku kubizmu i formizmu. Realizując ambitne cele artystyczne, tworzyli prace interesujące pod względem formalnym, lecz jednocześnie dekoracyjne, noszące pierwiatek ludowości, czego świetnym przykładem jest prezentowana Immaculata.