Obraz wystawiany:
Wystawa pośmiertna Eugeniusza Zaka, Salon des Tuileries, Palais de Bois, Paryż czerwiec 1926,
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie; 23 maja - 9 sierpnia 1992 r.
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Poznaniu; 22 sierpnia – 25 pa¼dziernika 1992 r.
Reprodukowany :
- Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, WAiF – Auriga, Warszawa 1992, il. s.162;
- Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Pałac Sztuki w Krakowie, lipiec – sierpień 1998, IRSA, Kraków 1998, il. s. 291.
- Artur Tanikowski, Eugeniusz Zak, Pogranicze 2003 ; il. 150 str.144
- Barbara Brus Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie 2004 ; il. 230, str.165

Eugeniusz Zak to nazwisko, które wywarło istotny wpływ na obraz polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość kształtowała się i dojrzewała w orbicie tradycji i współczesności sztuki francuskiej. Przyjechał do Paryża w gorącym dla historii sztuki momencie kształtowania się nowych tendencji. Narodziny kubizmu, fowizmu i surrealizmu – wszystko to działo się na jego oczach i pobudzało wyobra¼nię. Został nazwany "najbardziej paryskim z Polaków" i obok Kislinga i Makowskiego stał się ulubieńcem kolekcjonerów i historyków sztuki.
Swoje obrazy tworzył w pewnej zamkniętej formie, którą wypełniał pełną niuansów kolorystyką, lirycznym nastrojem i melancholią. Sam stworzył styl, który emanuje nastrojem, klimatem i nostalgią.
Prezentowany "Marzyciel" z uwagi na wyjątkowe walory artystyczne budzi zachwyt historyków sztuki i jest niekwestionowanym kolekcjonerskim rarytasem tym bardziej, że obrazy tego artysty są wielką rzadkością na rynku aukcyjnym zarówno w Polsce jak i na świecie.

23
Eugeniusz ZAK (1884 Mogilno -1926 Paryż)

Marzyciel,1925

olej, płótno;
66 x 46,5 cm
sygn.l.d.: Eug. Zak

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany:
Wystawa pośmiertna Eugeniusza Zaka, Salon des Tuileries, Palais de Bois, Paryż czerwiec 1926,
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie; 23 maja - 9 sierpnia 1992 r.
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Poznaniu; 22 sierpnia – 25 pa¼dziernika 1992 r.
Reprodukowany :
- Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, WAiF – Auriga, Warszawa 1992, il. s.162;
- Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Pałac Sztuki w Krakowie, lipiec – sierpień 1998, IRSA, Kraków 1998, il. s. 291.
- Artur Tanikowski, Eugeniusz Zak, Pogranicze 2003 ; il. 150 str.144
- Barbara Brus Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie 2004 ; il. 230, str.165

Eugeniusz Zak to nazwisko, które wywarło istotny wpływ na obraz polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość kształtowała się i dojrzewała w orbicie tradycji i współczesności sztuki francuskiej. Przyjechał do Paryża w gorącym dla historii sztuki momencie kształtowania się nowych tendencji. Narodziny kubizmu, fowizmu i surrealizmu – wszystko to działo się na jego oczach i pobudzało wyobra¼nię. Został nazwany "najbardziej paryskim z Polaków" i obok Kislinga i Makowskiego stał się ulubieńcem kolekcjonerów i historyków sztuki.
Swoje obrazy tworzył w pewnej zamkniętej formie, którą wypełniał pełną niuansów kolorystyką, lirycznym nastrojem i melancholią. Sam stworzył styl, który emanuje nastrojem, klimatem i nostalgią.
Prezentowany "Marzyciel" z uwagi na wyjątkowe walory artystyczne budzi zachwyt historyków sztuki i jest niekwestionowanym kolekcjonerskim rarytasem tym bardziej, że obrazy tego artysty są wielką rzadkością na rynku aukcyjnym zarówno w Polsce jak i na świecie.