Akwarelowa wersja olejnej "Martwej natury ze świątkiem IV"; por. reprodukcja w: Maria Kosińska, Wacław Taranczewski, Warszawa 1960, il. 10.

Z kolekcji Juliana i Bronisławy Przybosiów.
"W malarstwie Taranczewskiego istotna jest tendencja do operowania seriami, ciągiem obrazów o analogicznej tematyce powtarzalnych w różnych wariantach, w wieloletnich nieraz odstępach czasu. Przeobrażenia, jakim ulegała jego sztuka, ilustrują może najpełniej martwe natury: od swobodnie i spontanicznie malowanych kompozycji dorodnych owoców aż po cykle obrazowe (np. ze świątkiem, z muszlą), które świadczą o matematycznej niemal spekulacji w poszukiwaniu kolorystycznych zestawień" (J. Polakówna, Malarstwo polskie. Między wojnami 1914-1939, Warszawa 1982, s. 378).

65
Wacław TARANCZEWSKI (1903 - 1987)

MARTWA NATURAZE ŚWIĄTKIEM, 1947

akwarela, gwasz na brystolu,
47,5 x 63 cm, sygnowana l.d. "W. Taranczewski 1947",
na odwrocie ołówkiem: "M.natura ze świątkiem"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Akwarelowa wersja olejnej "Martwej natury ze świątkiem IV"; por. reprodukcja w: Maria Kosińska, Wacław Taranczewski, Warszawa 1960, il. 10.

Z kolekcji Juliana i Bronisławy Przybosiów.
"W malarstwie Taranczewskiego istotna jest tendencja do operowania seriami, ciągiem obrazów o analogicznej tematyce powtarzalnych w różnych wariantach, w wieloletnich nieraz odstępach czasu. Przeobrażenia, jakim ulegała jego sztuka, ilustrują może najpełniej martwe natury: od swobodnie i spontanicznie malowanych kompozycji dorodnych owoców aż po cykle obrazowe (np. ze świątkiem, z muszlą), które świadczą o matematycznej niemal spekulacji w poszukiwaniu kolorystycznych zestawień" (J. Polakówna, Malarstwo polskie. Między wojnami 1914-1939, Warszawa 1982, s. 378).