Malarka i ilustratorka osiadła w Paryżu i związana ze środowiskiem École de Paris. Żona Louisa Marcoussisa. Była blisko związana z elitarnym, awangardowym środowiskiem intelektualno-artystycznym Paryża; przyjaźniła się m.in. z Guillaumem Apollinairem, znała Georgesa Braques'a, André Bretona, Maxa Ernsta i Jeana Arpa. Pod wpływem męża i jego przyjaciół (m.in. G. Appolinaire`a), od 1913 roku malowała obrazy pod wpływem doktryny kubistycznej. Prezentowana tu kompozycja zapewne powstała w tym czasie - jest więc jedną z najwcześniejszych prac Halickiej, a zarazem kolekcjonerskim rarytasem, gdyż artystka, niezadowolona z efektów, większość swoich wczesnych obrazów zniszczyła. Od lat dwudziestych pracowała głównie jako scenograf i projektant kostiumów. Jej realizacje dla najważniejszych teatrów operowych i baletowych w Europie i Stanach Zjednoczonych były wydarzeniami sezonów. Współpracowała też ze znanymi pismami, m.in. Vogue, Harper`s Bazaar, Die Dame, ilustrowała książki. Wiele wystawiała - miała 38 wystaw indywidualnych, również w Polsce. Jest autorką ciekawych wspomnień ? Wczoraj ? (Kraków 1971).

39
Alicja HALICKA (Kraków 1894 - Paryż 1975)

Martwa natura ze skrzypcami

Olej, tektura, 90 x 32 cm
Sygn. l.g. A.Halicka/1918

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarka i ilustratorka osiadła w Paryżu i związana ze środowiskiem École de Paris. Żona Louisa Marcoussisa. Była blisko związana z elitarnym, awangardowym środowiskiem intelektualno-artystycznym Paryża; przyjaźniła się m.in. z Guillaumem Apollinairem, znała Georgesa Braques'a, André Bretona, Maxa Ernsta i Jeana Arpa. Pod wpływem męża i jego przyjaciół (m.in. G. Appolinaire`a), od 1913 roku malowała obrazy pod wpływem doktryny kubistycznej. Prezentowana tu kompozycja zapewne powstała w tym czasie - jest więc jedną z najwcześniejszych prac Halickiej, a zarazem kolekcjonerskim rarytasem, gdyż artystka, niezadowolona z efektów, większość swoich wczesnych obrazów zniszczyła. Od lat dwudziestych pracowała głównie jako scenograf i projektant kostiumów. Jej realizacje dla najważniejszych teatrów operowych i baletowych w Europie i Stanach Zjednoczonych były wydarzeniami sezonów. Współpracowała też ze znanymi pismami, m.in. Vogue, Harper`s Bazaar, Die Dame, ilustrowała książki. Wiele wystawiała - miała 38 wystaw indywidualnych, również w Polsce. Jest autorką ciekawych wspomnień ? Wczoraj ? (Kraków 1971).