"W malarstwie Taranczewskiego istotna jest tendencja do operowania seriami, ciągiem obrazów o analogicznej tematyce powtarzalnych w różnych wariantach, w wieloletnich nieraz odstępach czasu. Przeobrażenia, jakim ulegała jego sztuka, ilustrują może najpełniej martwe natury: od swobodnie i spontanicznie malowanych kompozycji dorodnych owoców aż po cykle obrazowe (np. ze świątkiem, z muszlą), które świadczą o matematycznej niemal spekulacji w poszukiwaniu kolorystycznych zestawień (J. Polakówna, Malarstwo polskie. Między wojnami 1914-1939, Warszawa 1982, s. 378)". Z kolekcji Juliana i Bronisławy Przybosiów.
akwarela 47, 5 x 63 cm,
sygnowana p. d. "Wacław Taranczewski 1948"
"W malarstwie Taranczewskiego istotna jest tendencja do operowania seriami, ciągiem obrazów o analogicznej tematyce powtarzalnych w różnych wariantach, w wieloletnich nieraz odstępach czasu. Przeobrażenia, jakim ulegała jego sztuka, ilustrują może najpełniej martwe natury: od swobodnie i spontanicznie malowanych kompozycji dorodnych owoców aż po cykle obrazowe (np. ze świątkiem, z muszlą), które świadczą o matematycznej niemal spekulacji w poszukiwaniu kolorystycznych zestawień (J. Polakówna, Malarstwo polskie. Między wojnami 1914-1939, Warszawa 1982, s. 378)". Z kolekcji Juliana i Bronisławy Przybosiów.