Proweniencja:
z kolekcji rodziny artysty
Obraz wystawiany:
Juliusz Joniak. Malarstwo, Pałac Sztuk TPSP w Krakowie, Kraków 15.05. - 14.06.1988.
Obraz reprodukowany:
- Juliusz Joniak malarstwo, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1998, str. 93, il. 98 (barwna).
- Juliusz Joniak. Forma i kolor, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów” w Gorlicach, 2023, kat. wystawy, str. 4.
Juliusz Joniak, podążając śladami kapistów, wprowadził martwą naturę do podstawowego repertuaru tematów malarskich, przy czym każda z jego prac pozostaje niepowtarzalna
w swojej kompozycji, kolorze i klimacie. Artysta sięgając po ustalony zestaw rekwizytów - jak białe dzbanki, flaszki z barwionego szkła, tkaniny o dekoracyjnych wzorach i żywych kolorach, owoce ułożone na misach - tworzy unikatowe ich zestawienia.
Prof. Stanisław Rodziński pisał: Sądzę, że Juliusz Joniak ustawia martwą naturę, aby wyzwać ją na pojedynek. W pewnym momencie owoce, przedmioty, kwiaty czy draperia, oglądane
w naturze zaczynają na płótnie prowadzić zupełnie autonomiczne życie. W „Martwej naturze z wachlarzem” artysta ujawnia także swoją fascynacją Hiszpanią, dokąd wielokrotnie podróżował, zaś wachlarz przedstawiony w kompozycji znajduje się do dziś
w domu artysty. (Katarzyna Łomnicka)
olej, płótno; 65 x 85 cm;
sygn. i dat. p. d.: "Joniak 97";
na odwrocie:
- sygn., dat. i opisany: "JULUSZ JONIAK / „MARTWA NATURA Z WACHLARZEM ‘97” / 65 x 85 / 1997";
- nalepka wystawowa wraz z opisem pracy z indywidualnej wystawy w Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie
Proweniencja:
z kolekcji rodziny artysty
Obraz wystawiany:
Juliusz Joniak. Malarstwo, Pałac Sztuk TPSP w Krakowie, Kraków 15.05. - 14.06.1988.
Obraz reprodukowany:
- Juliusz Joniak malarstwo, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1998, str. 93, il. 98 (barwna).
- Juliusz Joniak. Forma i kolor, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów” w Gorlicach, 2023, kat. wystawy, str. 4.
Juliusz Joniak, podążając śladami kapistów, wprowadził martwą naturę do podstawowego repertuaru tematów malarskich, przy czym każda z jego prac pozostaje niepowtarzalna
w swojej kompozycji, kolorze i klimacie. Artysta sięgając po ustalony zestaw rekwizytów - jak białe dzbanki, flaszki z barwionego szkła, tkaniny o dekoracyjnych wzorach i żywych kolorach, owoce ułożone na misach - tworzy unikatowe ich zestawienia.
Prof. Stanisław Rodziński pisał: Sądzę, że Juliusz Joniak ustawia martwą naturę, aby wyzwać ją na pojedynek. W pewnym momencie owoce, przedmioty, kwiaty czy draperia, oglądane
w naturze zaczynają na płótnie prowadzić zupełnie autonomiczne życie. W „Martwej naturze z wachlarzem” artysta ujawnia także swoją fascynacją Hiszpanią, dokąd wielokrotnie podróżował, zaś wachlarz przedstawiony w kompozycji znajduje się do dziś
w domu artysty. (Katarzyna Łomnicka)