Urodzony na Ukrainie, początkowo uczył się wykonywania ikon, zaś od 1909 studiował malarstwo i rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych w Odessie. Od 1916 kontynuował naukę w akademii moskiewskiej. Jednak w następnym roku włączył się w ruch awangadowy; jako uczeń V. Tatlina uczęszczał do pracowni VHUTEMAS-u, rewolucyjnej uczelni tworzącej nowe kanony sztuki. Utrzymywał bliskie kontakty z Majakowskim, wraz z którym przyswajał sobie zasady propagandowego afiszu. W 1922, za sprawą Majakowskiego, wyjechał do Berlina, gdzie poznał swą przyszłą żonę, Basię, Polkę z pochodzenia. W 1923 oboje przenieśli się do Paryża, gdzie Sterling wszedł w krąg artystów Montparnasseu o awangardowej orientacji, Grisa, Metzingera, Legera i Ozenfanta. Podpisał też kontrakt z Galerie Zak prowadzoną przez Jadwigę, wdowę po Eugeniuszu Zaku. Utrzymywał nadal kontakty z Polską; w 1923 odbyła się w Łodzi jego pierwsza indywidualna wystawa. Podczas II wojny światowej ukrywał się na francuskiej prowincji. Po powrocie do Paryża w 1947 otrzymał francuskie obywatelstwo i na nowo podjął działalność artystyczną. Wiele wystawiał we Francji i za granicą. W 1953 osiadł w Peseux koło Neuchatel w Szwajcarii. W 1956 znów zamieszkał w Paryżu; odbył szereg podróży artystycznych, zwiedzał Holandię, Włochy i Hiszpanię, odwiedził Izrael. W 1978 odbyła się retrospektywna wystawa jego sztuki w Neuchatel. Wczesna twórczość Sterlinga rozwijała się w kręgu oddziaływania kubo-futuryzmu. Jego malarstwo z drugiej połowy lat 1920. zbliżyło się stylistycznie do ekspresyjnego nurtu Ecole de Paris; zadecydował o tym powrót do figuratywności, stosowanie śmiałych efektów fakturowych, oraz wprowadzenie wyrazistego konturu obiegającego zsyntetyzowane przedmioty i postaci. Do tego nurtu sztuki Sterlina należy prezentowana martwa natura z rybami, dzieło przyciągające uwagę ekspresyjnymi walorami barw, dekoracyjnym zakomponowaniem i ściśle przemyślaną konstrukcją. W sposobie artystycznego przetworzenia pospolitego motywu przejawia się zarówno awangardowa genealogia jak kolorystyczna wrażliwość twórcy.
olej, płótno, 54 x 65
sygn. l. d.: M. Sterling
Urodzony na Ukrainie, początkowo uczył się wykonywania ikon, zaś od 1909 studiował malarstwo i rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych w Odessie. Od 1916 kontynuował naukę w akademii moskiewskiej. Jednak w następnym roku włączył się w ruch awangadowy; jako uczeń V. Tatlina uczęszczał do pracowni VHUTEMAS-u, rewolucyjnej uczelni tworzącej nowe kanony sztuki. Utrzymywał bliskie kontakty z Majakowskim, wraz z którym przyswajał sobie zasady propagandowego afiszu. W 1922, za sprawą Majakowskiego, wyjechał do Berlina, gdzie poznał swą przyszłą żonę, Basię, Polkę z pochodzenia. W 1923 oboje przenieśli się do Paryża, gdzie Sterling wszedł w krąg artystów Montparnasseu o awangardowej orientacji, Grisa, Metzingera, Legera i Ozenfanta. Podpisał też kontrakt z Galerie Zak prowadzoną przez Jadwigę, wdowę po Eugeniuszu Zaku. Utrzymywał nadal kontakty z Polską; w 1923 odbyła się w Łodzi jego pierwsza indywidualna wystawa. Podczas II wojny światowej ukrywał się na francuskiej prowincji. Po powrocie do Paryża w 1947 otrzymał francuskie obywatelstwo i na nowo podjął działalność artystyczną. Wiele wystawiał we Francji i za granicą. W 1953 osiadł w Peseux koło Neuchatel w Szwajcarii. W 1956 znów zamieszkał w Paryżu; odbył szereg podróży artystycznych, zwiedzał Holandię, Włochy i Hiszpanię, odwiedził Izrael. W 1978 odbyła się retrospektywna wystawa jego sztuki w Neuchatel. Wczesna twórczość Sterlinga rozwijała się w kręgu oddziaływania kubo-futuryzmu. Jego malarstwo z drugiej połowy lat 1920. zbliżyło się stylistycznie do ekspresyjnego nurtu Ecole de Paris; zadecydował o tym powrót do figuratywności, stosowanie śmiałych efektów fakturowych, oraz wprowadzenie wyrazistego konturu obiegającego zsyntetyzowane przedmioty i postaci. Do tego nurtu sztuki Sterlina należy prezentowana martwa natura z rybami, dzieło przyciągające uwagę ekspresyjnymi walorami barw, dekoracyjnym zakomponowaniem i ściśle przemyślaną konstrukcją. W sposobie artystycznego przetworzenia pospolitego motywu przejawia się zarówno awangardowa genealogia jak kolorystyczna wrażliwość twórcy.