lit.: Władysław Ślewiński. 1854-1918. Wystawa monograficzna, katalog opr. Wł. Jaworska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983.
Kompozycja rozegrana została przy użyciu kilku elementów. Oś obrazu wyznacza wazon z różami. Przeciwwagą dla misy z jabłkami usytuowanej z lewej strony są trzy swobodnie leżące owoce z prawej obrazu. Tło stanowi
kotara z pionowymi fałdami. Gładki sposób malowania, cienką warstwą malarską, mocny kontur przedmiotu o lekko płynnym przebiegu wzmacniają poczucie formy. W dorobku Wł. Ślewińskiego, z tzw. okresu Pont-Aven,
ukształtowanego w kolonii artystów skupionych w otoczeniu P. Gauguina, znajdziemy kilka podobnie rozwiązanych martwych natur, gdzie przedmiot staje się pretekstem dla rozwinięcia czysto malarskiej formy.
Artysta często malował kompozycje z luźno ułożonymi jabłkami (np. Martwa natura z zieloną filiżanką, ok. 1899, por. Katalog poz. 75), w kilku obrazach użył wazonu - bretońskiego dzbana z uchwytem (np. Bukiet róż w
bretońskim dzbanku, ok. 1902, Kwiaty w wazonie, ok. 1906; por. Katalog poz. 96, 196). Także analogiczny sposób malowania róż widoczny jest na wielu płótnach Ślewińskiego (np. Wysoki flakon z kwiatami, ceramiczna waza,
jabłka, ok. 1903, por. Katalog poz. 114).
Opiniowana praca ma wybitny charakter malarski, a jej wysoka ranga artystyczna predestynuje ją do zbiorów muzealnych.

267
Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

Martwa natura z różami i jabłkami

olej, płótno, 60,5 x 74 cm;
sygn. l.d.: Wslewinski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

lit.: Władysław Ślewiński. 1854-1918. Wystawa monograficzna, katalog opr. Wł. Jaworska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983.
Kompozycja rozegrana została przy użyciu kilku elementów. Oś obrazu wyznacza wazon z różami. Przeciwwagą dla misy z jabłkami usytuowanej z lewej strony są trzy swobodnie leżące owoce z prawej obrazu. Tło stanowi
kotara z pionowymi fałdami. Gładki sposób malowania, cienką warstwą malarską, mocny kontur przedmiotu o lekko płynnym przebiegu wzmacniają poczucie formy. W dorobku Wł. Ślewińskiego, z tzw. okresu Pont-Aven,
ukształtowanego w kolonii artystów skupionych w otoczeniu P. Gauguina, znajdziemy kilka podobnie rozwiązanych martwych natur, gdzie przedmiot staje się pretekstem dla rozwinięcia czysto malarskiej formy.
Artysta często malował kompozycje z luźno ułożonymi jabłkami (np. Martwa natura z zieloną filiżanką, ok. 1899, por. Katalog poz. 75), w kilku obrazach użył wazonu - bretońskiego dzbana z uchwytem (np. Bukiet róż w
bretońskim dzbanku, ok. 1902, Kwiaty w wazonie, ok. 1906; por. Katalog poz. 96, 196). Także analogiczny sposób malowania róż widoczny jest na wielu płótnach Ślewińskiego (np. Wysoki flakon z kwiatami, ceramiczna waza,
jabłka, ok. 1903, por. Katalog poz. 114).
Opiniowana praca ma wybitny charakter malarski, a jej wysoka ranga artystyczna predestynuje ją do zbiorów muzealnych.