"Martwa natura z melonem" pokazuje, jak ważny w twórczości Menkesa był kolor. Obok intensywności barw, w opisywanym obrazie zwraca uwagę pośpiech w nakładaniu koloru i żywiołowość malowania. Potwierdza to Słownik Malarzy Polskich, który o ekspresji artysty pisze: "zaczął budować formy wyłącznie plamą barwną, nakładając farbę szybko i spontanicznie. Gama kolorystyczna uległa zawężeniu do mocnych, nasyconych brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni". Warto również podkreślić znaczenie przestrzeni kompozycyjnej, które jak w przypadku "Martwej natury z melonem", "wypełniały dekoracyjne desenie tkanin". Prezentowana martwa natura jest odzwierciedleniem talentu artysty.

47
Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

Martwa natura z melonem

olej, płótno; 54,5 x 65 cm;
sygn. prawy środek: Menkes

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Martwa natura z melonem" pokazuje, jak ważny w twórczości Menkesa był kolor. Obok intensywności barw, w opisywanym obrazie zwraca uwagę pośpiech w nakładaniu koloru i żywiołowość malowania. Potwierdza to Słownik Malarzy Polskich, który o ekspresji artysty pisze: "zaczął budować formy wyłącznie plamą barwną, nakładając farbę szybko i spontanicznie. Gama kolorystyczna uległa zawężeniu do mocnych, nasyconych brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni". Warto również podkreślić znaczenie przestrzeni kompozycyjnej, które jak w przypadku "Martwej natury z melonem", "wypełniały dekoracyjne desenie tkanin". Prezentowana martwa natura jest odzwierciedleniem talentu artysty.