Henryk Hayden studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Był równocześnie studentem politechniki. W 1907 roku wyjechał do Paryża. Naukę kontynuował w Academie "la Palette". W Paryżu pozostał do końca życia. Swoje prace wystawiał na paryskich salonach. Miał również swoje indywidualne wystawy w Paryżu i w Londynie. Miał wystawę retrospektywną w najbardziej prestiżowym Muzeum Narodowym Sztuki Nowoczesnej w Paryżu w 1968. W twórczości artysty uwidoczniło się kilka odmiennych okresów. Dość długo, bo w latach 1922-1953 nawiązywał swoim malarstwem do zasad realistycznego odtwarzania rzeczywistości. Był to jego trzeci etap w twórczości, po wczesnym okresie wpływów W. Ślewińskiego i Szkoły z Pont-Aven oraz po okresie kubistycznym.
"Dzisiaj jest światowej sławy polskim malarzem uznawanym za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris, a jego obrazy osiągają wysokie ceny na światowych aukcjach".*
olej, płótno;
46,5 x 55 cm;
sygnowany po lewej stronie u dołu: Hayden
* J. Poplicha, Malarstwo jest odejmowaniem, "Art & Business", nr 7Đ8, 2003, ss. 34-39.
Henryk Hayden studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Był równocześnie studentem politechniki. W 1907 roku wyjechał do Paryża. Naukę kontynuował w Academie "la Palette". W Paryżu pozostał do końca życia. Swoje prace wystawiał na paryskich salonach. Miał również swoje indywidualne wystawy w Paryżu i w Londynie. Miał wystawę retrospektywną w najbardziej prestiżowym Muzeum Narodowym Sztuki Nowoczesnej w Paryżu w 1968. W twórczości artysty uwidoczniło się kilka odmiennych okresów. Dość długo, bo w latach 1922-1953 nawiązywał swoim malarstwem do zasad realistycznego odtwarzania rzeczywistości. Był to jego trzeci etap w twórczości, po wczesnym okresie wpływów W. Ślewińskiego i Szkoły z Pont-Aven oraz po okresie kubistycznym.
"Dzisiaj jest światowej sławy polskim malarzem uznawanym za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris, a jego obrazy osiągają wysokie ceny na światowych aukcjach".*