Obraz opisany i reprodukowany:
– [Katalog] Leon Wyczółkowski artysta-profesor w 160 rocznicę urodzin artysty, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012, s. 101, il. nr 65;
– Leon Wyczółkowski, Muzea Kujaw i Pomorza, [red. naukowa M. Woźniak; teksty M. Woźniak, J. Basiak, E. Sekuła-Tauer], wyd. Margrafsen, Bydgoszcz 2012, s. 105, il.;
– Twórczość Leona Wyczółkowskiego, Przewodnik, Stała ekspozycja na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy,Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz 2013, s. 37 [zdjęcie fragmentu ekspozycji (salonu zielonego) z widocznym, wiszącym na ścianie obrazem];
– R. J. Kluszczyński, Od Michałowskiego do Fangora, Wydawnictwo WBC, Kraków 2016, il. na s. 209;
– G. Małachowski, M. Karolczuk-Kędzierska, Polska Wielka Księga Niepodległości – czyn zbrojny, sztuka, przyroda, Wydawnictwo WBC R. J. Kluszczyński, Kraków 2018, il. na s. 176
– R. J. Kluszczyński, Od Malczewskiego do Wyspiańskiego, Wydawnictwo WBC Kluszczyński, Kraków 2018, il. na s. 46;
– R. J. Kluszczyński, Wielka Księga Malarstwa Polskiego, Wydawnictwo WBC Ryszard J. Kluszczyński, Kraków 2019, il. na s. 180;
– R. J. Kluszczyński, Od Chełmońskiego do Kantora. Mistrzowie malarstwa polskiego, Wydawnictwo WBC Ryszard J. Kluszczyński, Kraków 2019, il. na s. 133.

Sztuką Japonii zafascynował Leona Wyczółkowskiego Feliks Manggha Jasieński. Znany krakowski kolekcjoner sztuki, człowiek o szerokich horyzontach, który swą pasję do sztuki japońskiej przywiózł z Paryża, gdzie była ona niezwykle modna w drugiej połowie XIX wieku. To pod jego wpływem Wyczółkowski wyposażył swoją pracownię w japońską ceramikę i brązy, a do niektórych martwych natur wplatał motywy zaczerpnięte od japońskich mistrzów.

W prezentowanym obrazie przedstawiony został dziewiętnastowieczny, wykonany z brązu wazon z pełnoplastyczną postacią smoka. Niegdyś znajdujący się w kolekcji Feliksa Jasieńskiego, dziś należący do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (reprodukowany w: Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Feliks „Manggha“ Jasieński i jego kolekcja w MNK, 2014, str. 84, il.).

15
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

MARTWA NATURA Z JAPOŃSKIM DZBANEM, 1907

olej, płótno
80,5 x 76,7 cm
sygn. p.g.: LWyczół | 907
na odwrocie:
– na g. listwie krosna napis zieloną kredką: L W 591;
– na prawej listwie krosna wzdłuż krawędzi pieczęć: MAGAZYN UNIWERSALNY | ROMAN DROBNER KRAKÓW oraz numer: 4758;
– na d. listwie krosna przypięta nalepka Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego (druk, tusz): SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA 3. - TELEFON Nr. 2. | Data przyjęcia 1928. | Autor Leon Wyczółkowski | Tytuł „Róże“ | Rodzaj olej Rozmiar 77 x 80 cm | Nr. 4758
– ponadto u dołu: – karta ze zdjęciem japońskiego wazonu z motywem smoka, wykorzystanego przez artystę w naszym obrazie; – odbitka z katalogu wystawy: A Kluczewska-Wójcik, Feliks Manggha Jasieński i jego kolekcja w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków, 2014, il. na s. 84.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz opisany i reprodukowany:
– [Katalog] Leon Wyczółkowski artysta-profesor w 160 rocznicę urodzin artysty, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012, s. 101, il. nr 65;
– Leon Wyczółkowski, Muzea Kujaw i Pomorza, [red. naukowa M. Woźniak; teksty M. Woźniak, J. Basiak, E. Sekuła-Tauer], wyd. Margrafsen, Bydgoszcz 2012, s. 105, il.;
– Twórczość Leona Wyczółkowskiego, Przewodnik, Stała ekspozycja na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy,Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz 2013, s. 37 [zdjęcie fragmentu ekspozycji (salonu zielonego) z widocznym, wiszącym na ścianie obrazem];
– R. J. Kluszczyński, Od Michałowskiego do Fangora, Wydawnictwo WBC, Kraków 2016, il. na s. 209;
– G. Małachowski, M. Karolczuk-Kędzierska, Polska Wielka Księga Niepodległości – czyn zbrojny, sztuka, przyroda, Wydawnictwo WBC R. J. Kluszczyński, Kraków 2018, il. na s. 176
– R. J. Kluszczyński, Od Malczewskiego do Wyspiańskiego, Wydawnictwo WBC Kluszczyński, Kraków 2018, il. na s. 46;
– R. J. Kluszczyński, Wielka Księga Malarstwa Polskiego, Wydawnictwo WBC Ryszard J. Kluszczyński, Kraków 2019, il. na s. 180;
– R. J. Kluszczyński, Od Chełmońskiego do Kantora. Mistrzowie malarstwa polskiego, Wydawnictwo WBC Ryszard J. Kluszczyński, Kraków 2019, il. na s. 133.

Sztuką Japonii zafascynował Leona Wyczółkowskiego Feliks Manggha Jasieński. Znany krakowski kolekcjoner sztuki, człowiek o szerokich horyzontach, który swą pasję do sztuki japońskiej przywiózł z Paryża, gdzie była ona niezwykle modna w drugiej połowie XIX wieku. To pod jego wpływem Wyczółkowski wyposażył swoją pracownię w japońską ceramikę i brązy, a do niektórych martwych natur wplatał motywy zaczerpnięte od japońskich mistrzów.

W prezentowanym obrazie przedstawiony został dziewiętnastowieczny, wykonany z brązu wazon z pełnoplastyczną postacią smoka. Niegdyś znajdujący się w kolekcji Feliksa Jasieńskiego, dziś należący do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (reprodukowany w: Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Feliks „Manggha“ Jasieński i jego kolekcja w MNK, 2014, str. 84, il.).