Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Jaworska W., Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław 1964.
Agra-Art (Aukcja 3 czerwca 2012, nr kat. 72).
Owoce ułożone na talerzu czy w plecionym koszu, także w towarzystwie kwiatów, dostrzegamy na obrazach Tadeusza Makowskiego przykładowo w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. Co ciekawe, motyw martwej natury towarzyszył także aktom kobiecym, ubogacając tematykę obrazów. Można w nich dostrzec nawiązania do symboliki zbiorów i obfitości, która w kompozycjach z owocami znalazła swoją dość czytelną, malarską interpretację. Władysława Jaworska przywołuje zainteresowanie Makowskiego obrazem Henri Le Fauconnier’a zatytułowanym „L’Abondance” (Obfitość), który zainspirował artystę do późniejszych kompozycji, w tym przedstawień z owocami.
„Martwa natura z jabłkami” wykonana została w rozpoznawalnej dla malarza palecie kolorystycznej. Warto zauważyć zmiany w barwach poszczególnych owoców, które nasuwają skojarzenia z motywem upływającego czasu. Szeroko nakładane warstwy farby, o wyraźnej fakturze podkreślają strukturę przedmiotów i różnicują płaszczyznę tła.
Z lat dwudziestych, należących już do dojrzałego okresu twórczości malarza, pochodzą inne dzieła o tej tematyce. Warto wymienić datowane w 1923 roku: „Kosz z owocami (Martwa natura z gruszką)”, „Martwą naturę z kawonem i winogronami” czy „Martwą natura z melonem i winogronami” (1923 r.).
olej, płótno; 19 x 33 cm;
sygn. l. d.: "T. Makowski";
na odwrocie:
- uszkodzona nalepka francuskiej Galerii Montaigne z odręcznym napisem: "Makowski";
- nalepka kolekcji prywatnej z drukowanym tekstem: "Tadeusz Makowski / „Martwa natura z jabłkami”, / olej na płótnie, 19 x 33 cm / PM 698";
- podwójne oznaczenie na płótnie oraz krośnie: "PM 698" (markerem);
- nalepka aukcyjna
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Jaworska W., Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław 1964.
Agra-Art (Aukcja 3 czerwca 2012, nr kat. 72).
Owoce ułożone na talerzu czy w plecionym koszu, także w towarzystwie kwiatów, dostrzegamy na obrazach Tadeusza Makowskiego przykładowo w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. Co ciekawe, motyw martwej natury towarzyszył także aktom kobiecym, ubogacając tematykę obrazów. Można w nich dostrzec nawiązania do symboliki zbiorów i obfitości, która w kompozycjach z owocami znalazła swoją dość czytelną, malarską interpretację. Władysława Jaworska przywołuje zainteresowanie Makowskiego obrazem Henri Le Fauconnier’a zatytułowanym „L’Abondance” (Obfitość), który zainspirował artystę do późniejszych kompozycji, w tym przedstawień z owocami.
„Martwa natura z jabłkami” wykonana została w rozpoznawalnej dla malarza palecie kolorystycznej. Warto zauważyć zmiany w barwach poszczególnych owoców, które nasuwają skojarzenia z motywem upływającego czasu. Szeroko nakładane warstwy farby, o wyraźnej fakturze podkreślają strukturę przedmiotów i różnicują płaszczyznę tła.
Z lat dwudziestych, należących już do dojrzałego okresu twórczości malarza, pochodzą inne dzieła o tej tematyce. Warto wymienić datowane w 1923 roku: „Kosz z owocami (Martwa natura z gruszką)”, „Martwą naturę z kawonem i winogronami” czy „Martwą natura z melonem i winogronami” (1923 r.).