Wibrująca kolorami kompozycja wybitnego malarza, wieloletniego profesora krakowskiej ASP. Taranczewski jeszcze w okresie międzywojennym należał do reprezentującej tendencje kolorystyczne grupy "Pryzmat". W 1935 artysta odbył podróż do Paryża. W 1937, wraz z Piotrem Potworowskim zwiedzał Grecję i Włochy. Przez dłuższy czas był związany z Poznaniem, gdzie prowadził Salon 35. Po II wojnie został jednym ze współzałożycieli tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Na jego twórczość wywarli wpływ malarze francuscy, tacy jak G. Braque, H. Matisse i P. Cézanne. Jego martwe natury, akty i portrety charakteryzowały: geometryzacja oraz bogata kolorystyka. Kierował się zasadą, że obraz zbudowany jest ze współgrających plam barwnych. Harmonię kolorów często dodatkowo wzbogacał kreską, co ilustruje m.in. oferowana na aukcji Martwa natura z jabłkami. Tworzył obrazy układające się w cykle, przetwarzając w nich wybrany motyw; przykładem może być cykl "Martwych natur z wazonem", obrazy ukazujące "Małą malarkę", "Koncert w Atelier", "Trio" oraz monumentalne serie: "Krakowska Wenus z Willendorf" czy "Morskie oko".

22
Wacław TARANCZEWSKI (1903 - 1987)

Martwa natura z jabłkami, lata 50. XX w.

Olej, płótno; wym.: 60 x 75 cm; sygn. l.d. monogram: "T".


* droit de suite

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wibrująca kolorami kompozycja wybitnego malarza, wieloletniego profesora krakowskiej ASP. Taranczewski jeszcze w okresie międzywojennym należał do reprezentującej tendencje kolorystyczne grupy "Pryzmat". W 1935 artysta odbył podróż do Paryża. W 1937, wraz z Piotrem Potworowskim zwiedzał Grecję i Włochy. Przez dłuższy czas był związany z Poznaniem, gdzie prowadził Salon 35. Po II wojnie został jednym ze współzałożycieli tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Na jego twórczość wywarli wpływ malarze francuscy, tacy jak G. Braque, H. Matisse i P. Cézanne. Jego martwe natury, akty i portrety charakteryzowały: geometryzacja oraz bogata kolorystyka. Kierował się zasadą, że obraz zbudowany jest ze współgrających plam barwnych. Harmonię kolorów często dodatkowo wzbogacał kreską, co ilustruje m.in. oferowana na aukcji Martwa natura z jabłkami. Tworzył obrazy układające się w cykle, przetwarzając w nich wybrany motyw; przykładem może być cykl "Martwych natur z wazonem", obrazy ukazujące "Małą malarkę", "Koncert w Atelier", "Trio" oraz monumentalne serie: "Krakowska Wenus z Willendorf" czy "Morskie oko".