lit.: Władysław Ślewiński. 1854-1918. Wystawa monograficzna, katalog opr. Wł. Jaworska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983.
Ta oszczędna w formie kompozycja rozegrana została skromnymi środkami, a użyte w niej elementy sprowadzone zostały do minimum: oto kilka jabłek, wazon z różami i tkanina układają się w kompozycję doskonale wyważoną. Gładki sposób malowania, cienką warstwą malarską, mocny kontur przedmiotu o lekko płynnym przebiegu wzmacniają poczucie formy. W dorobku Wł. Ślewińskiego, z tzw. okresu Pont-Aven, ukształtowanego w kolonii artystów skupionych w otoczeniu P. Gauguina, znajdziemy kilka podobnie rozwiązanych martwych natur, gdzie przedmiot staje się pretekstem dla rozwinięcia czysto malarskiej formy. Artysta często malował kompozycje z luźno ułożonymi jabłkami (np. Martwa natura z zieloną filiżanką, ok. 1899, por. Katalog poz. 75), w kilku obrazach użył wazonu - bretońskiego dzbana z uchwytem (np. Bukiet róż w bretońskim dzbanku, ok. 1902, Kwiaty w wazonie, ok. 1906; por. Katalog poz. 96, 196). Także analogiczny sposób malowania róż widoczny jest na wielu płótnach Ślewińskiego (np. Wysoki flakon z kwiatami, ceramiczna waza, jabłka, ok. 1903, por. Katalog poz. 114).
Opiniowana praca ma wybitny charakter malarski, a jej wysoka ranga artystyczna predestynuje ją do zbiorów muzealnych.

247
Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

MARTWA NATURA Z JABŁKAMI

olej, płótno,
54 x 65 cm;
sygn. l.g.: WSlewinski/ 904.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

lit.: Władysław Ślewiński. 1854-1918. Wystawa monograficzna, katalog opr. Wł. Jaworska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983.
Ta oszczędna w formie kompozycja rozegrana została skromnymi środkami, a użyte w niej elementy sprowadzone zostały do minimum: oto kilka jabłek, wazon z różami i tkanina układają się w kompozycję doskonale wyważoną. Gładki sposób malowania, cienką warstwą malarską, mocny kontur przedmiotu o lekko płynnym przebiegu wzmacniają poczucie formy. W dorobku Wł. Ślewińskiego, z tzw. okresu Pont-Aven, ukształtowanego w kolonii artystów skupionych w otoczeniu P. Gauguina, znajdziemy kilka podobnie rozwiązanych martwych natur, gdzie przedmiot staje się pretekstem dla rozwinięcia czysto malarskiej formy. Artysta często malował kompozycje z luźno ułożonymi jabłkami (np. Martwa natura z zieloną filiżanką, ok. 1899, por. Katalog poz. 75), w kilku obrazach użył wazonu - bretońskiego dzbana z uchwytem (np. Bukiet róż w bretońskim dzbanku, ok. 1902, Kwiaty w wazonie, ok. 1906; por. Katalog poz. 96, 196). Także analogiczny sposób malowania róż widoczny jest na wielu płótnach Ślewińskiego (np. Wysoki flakon z kwiatami, ceramiczna waza, jabłka, ok. 1903, por. Katalog poz. 114).
Opiniowana praca ma wybitny charakter malarski, a jej wysoka ranga artystyczna predestynuje ją do zbiorów muzealnych.