Prezentowana "Martwa natura..." jest odnalezionym dziełem Menasze Seidenbeutla, obrazem bliźniaczym do wielokrotnie opisywanej martwej natury jego brata Efraima, znajdującej się w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego.
To m.in. o "Martwej naturze z fajką" Efraima Seidenbeutla tak pisała Joanna Pollakówna: "[...] w ukośnej kompozycji paktują ze sobą dwa oświetlenia: jedno we wgłębieniu okna ostre, gorejące w żółtości i czerwieni leżących na parapecie brzoskwiń i szklanej butelki, uintensywnione jeszcze cichą obecnością ciemnej fajki i wazonu, i drugie szarawe, mętne światło uliczne, które wsącza się przez szybę, leniwie opłynąwszy smutne fasady domów." [Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, s. 84, tabl. il. 218]. Powyższy opis można odnieść także do obrazu Menasze.

Przypadek braci Seidenbeutlów - jak pisze Jerzy Malinowski - "stanowi rzadki fenomen w zakresie sztuki i psychologii twórczości. Obaj artyści reprezentowali identyczny styl i zakres tematyczny malarstwa. Część obrazów wykonywali wspólnie (sygnowali je wówczas samym nazwiskiem), w związku z tym rozróżnienie ich dzieł jest trudne lub wręcz niemożliwe. Podczas studiów i na początku lat trzydziestych malowali i wystawiali oddzielnie (sygnując obrazy inicjałem imienia i nazwiskiem). Wspólnie wykonane dzieła wystawiali od 1933 r." [Malarstwo i rzeżba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000, s. 254, il. 305].

Powstały jako świetny rezultat szczególnego, artystycznego i rodzinnego współzawodnictwa, obraz Menasze Seidenbeutla okazuje się nie tylko naturalnym dopełnieniem znanej pracy Efraima, ale przede wszystkim - jednym z ważniejszych dzieł międzywojennego malarstwa w Polsce.

67
Menasze SEIDENBEUTEL (1902-1945)

MARTWA NATURA Z FAJKĄ, 1930

olej na płótnie, 82 x 74 cm,
sygnowany p.d. "Seidenbeutel M."

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana "Martwa natura..." jest odnalezionym dziełem Menasze Seidenbeutla, obrazem bliźniaczym do wielokrotnie opisywanej martwej natury jego brata Efraima, znajdującej się w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego.
To m.in. o "Martwej naturze z fajką" Efraima Seidenbeutla tak pisała Joanna Pollakówna: "[...] w ukośnej kompozycji paktują ze sobą dwa oświetlenia: jedno we wgłębieniu okna ostre, gorejące w żółtości i czerwieni leżących na parapecie brzoskwiń i szklanej butelki, uintensywnione jeszcze cichą obecnością ciemnej fajki i wazonu, i drugie szarawe, mętne światło uliczne, które wsącza się przez szybę, leniwie opłynąwszy smutne fasady domów." [Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, s. 84, tabl. il. 218]. Powyższy opis można odnieść także do obrazu Menasze.

Przypadek braci Seidenbeutlów - jak pisze Jerzy Malinowski - "stanowi rzadki fenomen w zakresie sztuki i psychologii twórczości. Obaj artyści reprezentowali identyczny styl i zakres tematyczny malarstwa. Część obrazów wykonywali wspólnie (sygnowali je wówczas samym nazwiskiem), w związku z tym rozróżnienie ich dzieł jest trudne lub wręcz niemożliwe. Podczas studiów i na początku lat trzydziestych malowali i wystawiali oddzielnie (sygnując obrazy inicjałem imienia i nazwiskiem). Wspólnie wykonane dzieła wystawiali od 1933 r." [Malarstwo i rzeżba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000, s. 254, il. 305].

Powstały jako świetny rezultat szczególnego, artystycznego i rodzinnego współzawodnictwa, obraz Menasze Seidenbeutla okazuje się nie tylko naturalnym dopełnieniem znanej pracy Efraima, ale przede wszystkim - jednym z ważniejszych dzieł międzywojennego malarstwa w Polsce.