Olga Boznańska uczyła się najpierw rysunku u swojej matki, u H. Lipińskiego i K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała na Wyższe Kursy dla Kobiet A. Baranieckiego. Od 1886 roku uczyła się w Monachium u K. Kircheldorfa i W. Durra. Podróżowała do Berlina, Wiednia, Szwajcarii. Zadebiutowała w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1886 roku. Wystawiała dużo, w Polsce i za granicą, uzyskiwała pochwały krytyki, nagrody, wyróżnienia. Od 1898 roku osiadła w Paryżu, odwiedzała Polskę; była między innymi członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Otrzymała order Polonia Restituta i Legię Honorową. Artystka malowała pejzaże, martwe natury, wnętrza, ale główną jej dziedziną malarską pozostawał portret. Wybitny talent Boznańskiej spowodował, że jej malarstwo jest obecnie odczytywane, jako jej indywidualny wkład w sztukę, a wyczulenie na kolor jest jedynie zewnętrzną wspólną z impresjonistami cechą jej obrazów, jednak nie pozwalającą łączyć malarki z tym nurtem.

52
Olga BOZNAŃSKA (1865 - 1940)

Martwa natura z białymi różami w błękitnej wazie, ok. 1918

olej, tektura; 31,5 x 45,5 cm;
sygnowany po prawej stronie u góry: Olga Boznańska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Olga Boznańska uczyła się najpierw rysunku u swojej matki, u H. Lipińskiego i K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała na Wyższe Kursy dla Kobiet A. Baranieckiego. Od 1886 roku uczyła się w Monachium u K. Kircheldorfa i W. Durra. Podróżowała do Berlina, Wiednia, Szwajcarii. Zadebiutowała w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1886 roku. Wystawiała dużo, w Polsce i za granicą, uzyskiwała pochwały krytyki, nagrody, wyróżnienia. Od 1898 roku osiadła w Paryżu, odwiedzała Polskę; była między innymi członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Otrzymała order Polonia Restituta i Legię Honorową. Artystka malowała pejzaże, martwe natury, wnętrza, ale główną jej dziedziną malarską pozostawał portret. Wybitny talent Boznańskiej spowodował, że jej malarstwo jest obecnie odczytywane, jako jej indywidualny wkład w sztukę, a wyczulenie na kolor jest jedynie zewnętrzną wspólną z impresjonistami cechą jej obrazów, jednak nie pozwalającą łączyć malarki z tym nurtem.