Temat martwej natury pojawił się w malarstwie Teofila Kwiatkowskiego stosunkowo późno, bo dopiero w latach sześćdziesiątych. Artysta prawdopodobnie zainteresował się nim kopiując w Luwrze obrazy na zamówienie rządowe. Dziś znane są tylko nieliczne przykłady tej dziedziny jego twórczości. Są to przeważnie martwe natury z kwiatami i owocami, komponowane według wzorów dawnego, siedemnastowiecznego malarstwa (wyjątek stanowi Martwa natura z owcami; zbiory MNW).
Monografistka Kwiatkowskiego, Aleksandra Melbechowska-Luty wymienia zaledwie trzy takie dzieła artysty, wśród nich pendant naszego obrazu. Zauważa przy tym, że prace te /.../ mają jedną specjalną zaletę, potwierdzającą charakterystyczny genre jego talentu: zdolność wrażliwego i niepospolitego odczucia materii malarskiej, tworzenia małych, kameralnych studiów na niewielkich wycinkach płaszczyzn, poetyckiego obrazu przedmiotów zamkniętych w drobnych formach /.../ Pojedyncze kielichy kwiatów, wiązki zieleni, mięsiste kule jabłek są fragmentami malowane z dużą subtelnością, z nieomylnym wyczuciem materii delikatnych, puszystych lub wystrzępionych płatków, twardszych liści...
Adresy przytoczone na odwrocie Róż znajdują potwierdzenie w znanych faktach z życia artysty, który kilkakrotnie zmieniał swoje paryskie mieszkania, a w roku 1870 przeniósł się z mieszkania przy Faubourg St-Honore do nowego domu przy Rue des Rennes 65.
Porównaj:
- A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 109-111, s. 136, nr kat. 20, 21, 22, il. 69.
olej, deska
48,5 x 35 cm
na odwrocie sygnatura i autorski napis: T. Kwiatkowski 1867. | Paris Faub St Honoré No 168. | rue de Rennes No 65
Obok owalna lakowa pieczęć z odciskiem głowy w profilu.
Pochodzenie: kolekcja rodzinna; do 1978 w zbiorach wnuczki artysty Marie-Louise Dervault; aukcja Daguerre S.V.V., Paryż 27 lutego 2013 r. (wystawiony wraz z pendant Martwą naturą z kwiatami i owocami).
Temat martwej natury pojawił się w malarstwie Teofila Kwiatkowskiego stosunkowo późno, bo dopiero w latach sześćdziesiątych. Artysta prawdopodobnie zainteresował się nim kopiując w Luwrze obrazy na zamówienie rządowe. Dziś znane są tylko nieliczne przykłady tej dziedziny jego twórczości. Są to przeważnie martwe natury z kwiatami i owocami, komponowane według wzorów dawnego, siedemnastowiecznego malarstwa (wyjątek stanowi Martwa natura z owcami; zbiory MNW).
Monografistka Kwiatkowskiego, Aleksandra Melbechowska-Luty wymienia zaledwie trzy takie dzieła artysty, wśród nich pendant naszego obrazu. Zauważa przy tym, że prace te /.../ mają jedną specjalną zaletę, potwierdzającą charakterystyczny genre jego talentu: zdolność wrażliwego i niepospolitego odczucia materii malarskiej, tworzenia małych, kameralnych studiów na niewielkich wycinkach płaszczyzn, poetyckiego obrazu przedmiotów zamkniętych w drobnych formach /.../ Pojedyncze kielichy kwiatów, wiązki zieleni, mięsiste kule jabłek są fragmentami malowane z dużą subtelnością, z nieomylnym wyczuciem materii delikatnych, puszystych lub wystrzępionych płatków, twardszych liści...
Adresy przytoczone na odwrocie Róż znajdują potwierdzenie w znanych faktach z życia artysty, który kilkakrotnie zmieniał swoje paryskie mieszkania, a w roku 1870 przeniósł się z mieszkania przy Faubourg St-Honore do nowego domu przy Rue des Rennes 65.
Porównaj:
- A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 109-111, s. 136, nr kat. 20, 21, 22, il. 69.