W 1922 studiował na Uniwersytecie w Poznaniu na Wydziale Ekonomii Politycznej, rok później w konserwatorium muzycznym, w roku zaś 1925 w prywatnej pracowni Adama Hanytkiewicza. W latach trzydziestych malował obrazy figuratywne, których stylistyka (płaskie formy, niekiedy obwiedzione konturem) wskazuje na samodzielne studia, głównie nad dziedzictwem kubizmu. Nieco później pojawiają się u artysty wpływy surrealizmu, spotęgowane w okresie okupacji spędzonej przez malarza w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z Jerzym Kujawskim. Po przeniesieniu się do Poznania w roku 1946 artysta został współzałożycielem awangardowej grupy AF+R (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Spod jego ręki wyszedł pierwszy polski obraz taszystowski ("Farby w ruchu", 1949). Od połowy lat czterdziestych utrzymywał stałe kontakty z malarzami kręgu Grupy Krakowskiej, której członkiem został w 1965 roku. Wiele podróżował, zarówno po całej Europie jak i za oceanem. Zajmował się przede wszystkim malarstwem sztalugowym. Swoje prace olejne wystawiał w kraju i za granicą (Poznań, Warszawa, Genewa, Kraków, Wuppertal, Paryż, Los Angeles, Kopenhaga, Tel-Awiw).
Utrzymana w niebieskich barwach martwa natura ułożona została z doniczki, w której zasadzono dwie cebulki, trzech jabłek oraz odwróconej denkiem do góry szklanki. Akcenty owoców o barwie żółtej i czerwonej oraz zielonych liści, wypuszczonych przez roślinę, harmonijnie dopełniają niebieską przestrzeń obrazu.

40
Alfred LENICA (1899 - 1977)

MARTWA NATURA, lata 30-te XX w.

Akwarela, gwasz, papier; 32 x 24,5 cm w świetle
Sygnowany p. d.: AL.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1922 studiował na Uniwersytecie w Poznaniu na Wydziale Ekonomii Politycznej, rok później w konserwatorium muzycznym, w roku zaś 1925 w prywatnej pracowni Adama Hanytkiewicza. W latach trzydziestych malował obrazy figuratywne, których stylistyka (płaskie formy, niekiedy obwiedzione konturem) wskazuje na samodzielne studia, głównie nad dziedzictwem kubizmu. Nieco później pojawiają się u artysty wpływy surrealizmu, spotęgowane w okresie okupacji spędzonej przez malarza w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z Jerzym Kujawskim. Po przeniesieniu się do Poznania w roku 1946 artysta został współzałożycielem awangardowej grupy AF+R (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Spod jego ręki wyszedł pierwszy polski obraz taszystowski ("Farby w ruchu", 1949). Od połowy lat czterdziestych utrzymywał stałe kontakty z malarzami kręgu Grupy Krakowskiej, której członkiem został w 1965 roku. Wiele podróżował, zarówno po całej Europie jak i za oceanem. Zajmował się przede wszystkim malarstwem sztalugowym. Swoje prace olejne wystawiał w kraju i za granicą (Poznań, Warszawa, Genewa, Kraków, Wuppertal, Paryż, Los Angeles, Kopenhaga, Tel-Awiw).
Utrzymana w niebieskich barwach martwa natura ułożona została z doniczki, w której zasadzono dwie cebulki, trzech jabłek oraz odwróconej denkiem do góry szklanki. Akcenty owoców o barwie żółtej i czerwonej oraz zielonych liści, wypuszczonych przez roślinę, harmonijnie dopełniają niebieską przestrzeń obrazu.