W załączeniu potwierdzenie autentyczności Krzysztofa Zagrodzkiego
W 1909 roku Hayden po nauce w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych przybył do Paryża. Atmosfera miasta i jego nerw życia artystycznego - ówczesnego tygla sztuki nowoczesnej - wchłonęła młodego artystę bez reszty. Utrzymywał kontakty z wieloma luminarzami awangardy paryskiej m.in. Picassem, Maxem Jacobem, Jacquesem Lipchitzem, Henri Matissem. Uczestniczył w wystawach paryskich Salonów, indywidualne pokazy swego malarstwa miał w wielu galeriach m.in w Galerie Druet, Galerie Rosenberg, Galerie Zborowski, Galerie Zak. Początkowo jego sztuka rozwijała się pod wpływem syntetyzmu kręgu Gauguina i sztuki Władysława Ślewińskiego. Z czasem Hayden uległ fascynacji malarstwem Cezanne`a i wczesnego kubizmu. Na początku drugiej dekady minionego wieku styl sztuki Haydena zaczął się krystalizować w nurcie kubizmu syntetycznego pozostając w orbicie wyraźnie określonego "przedmiotu-podmiotu". Prezentowana praca, stanowiąca wydarzenie na polskim rynku sztuki, wykazuje najbliższe analogie z obrazem "Martwa natura z butelką rumu" powstałym w 1918 r. (olej, płótno, 73 x 92 cm, Genewa, Musee du Petit Palais, por. B. Brus-Malinowska, J. Malinowski, "Kisling i jego przyjaciele. Wystawa obrazów i rzeźb z kolekcji Musee du Petit Palais w Genewie", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996, s. 108, il. 23). Podobnie jak i w oferowanym obrazie w centrum kompozycji pojawia się butelka z wkomponowanym napisem "Rhum", otoczona rozmaitymi naczyniami i przedmiotami. O ile w obrazie z Genewy blat stołu tworzą kanciaste, zwielokrotnione powierzchnie, o tyle w prezentowanym obrazie artysta wielość zebranych przedmiotów zamyka "spokojniejszą" formą, owalu blatu stołu.

275
Henryk HAYDEN (1883 Warszawa - 1970 Paryż)

MARTWA NATURA KUBISTYCZNA

olej, płótno, 45,5 x 65 cm; sygn. p.d.: Haydn

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W załączeniu potwierdzenie autentyczności Krzysztofa Zagrodzkiego
W 1909 roku Hayden po nauce w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych przybył do Paryża. Atmosfera miasta i jego nerw życia artystycznego - ówczesnego tygla sztuki nowoczesnej - wchłonęła młodego artystę bez reszty. Utrzymywał kontakty z wieloma luminarzami awangardy paryskiej m.in. Picassem, Maxem Jacobem, Jacquesem Lipchitzem, Henri Matissem. Uczestniczył w wystawach paryskich Salonów, indywidualne pokazy swego malarstwa miał w wielu galeriach m.in w Galerie Druet, Galerie Rosenberg, Galerie Zborowski, Galerie Zak. Początkowo jego sztuka rozwijała się pod wpływem syntetyzmu kręgu Gauguina i sztuki Władysława Ślewińskiego. Z czasem Hayden uległ fascynacji malarstwem Cezanne`a i wczesnego kubizmu. Na początku drugiej dekady minionego wieku styl sztuki Haydena zaczął się krystalizować w nurcie kubizmu syntetycznego pozostając w orbicie wyraźnie określonego "przedmiotu-podmiotu". Prezentowana praca, stanowiąca wydarzenie na polskim rynku sztuki, wykazuje najbliższe analogie z obrazem "Martwa natura z butelką rumu" powstałym w 1918 r. (olej, płótno, 73 x 92 cm, Genewa, Musee du Petit Palais, por. B. Brus-Malinowska, J. Malinowski, "Kisling i jego przyjaciele. Wystawa obrazów i rzeźb z kolekcji Musee du Petit Palais w Genewie", Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996, s. 108, il. 23). Podobnie jak i w oferowanym obrazie w centrum kompozycji pojawia się butelka z wkomponowanym napisem "Rhum", otoczona rozmaitymi naczyniami i przedmiotami. O ile w obrazie z Genewy blat stołu tworzą kanciaste, zwielokrotnione powierzchnie, o tyle w prezentowanym obrazie artysta wielość zebranych przedmiotów zamyka "spokojniejszą" formą, owalu blatu stołu.