Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kanada
Intensywność koloru oraz pełne ekspresji malarstwo tworzą charakterystyczny styl artysty widoczny w obrazie „Martwa natura”. Menkes, jeden z najważniejszych reprezentantów II generacji École de Paris, początkowo inspirował się fowizmem i twórczością Henri Matisse'a, następnie ekspresjonizmem Chaima Soutina. Językiem jego artystycznego wyrazu stał się jednak nurt kolorystyczny (należał do ugrupowań hołdujących tej orientacji: Zwornika i Nowej Generacji). Korzenie żydowskie artysty znalazły odzwierciedlenie w tematyce malarskiej: scenach religijnych, wizerunkach rabinów czy z życia Żydów. Istotnymi motywami w malarstwie Menkesa były również martwe natury, kompozycje figuralne, akty czy pejzaże. Wysmakowana, dynamiczna kompozycja charakteryzuje się rozbudowanym układem linii i efektem iluzorycznej głębi, nadających jej dekoracyjności. Elementy fakturowe podkreślają zachwycającą soczystość barw. Martwe natury przy oknie, widoki wnętrz były często malarskim motywem z pracowni artysty w Riverdale pod Nowym Jorkiem (do Stanów Zjednoczonych wyjechał w 1935 roku).
olej, płótno; 79 x 61,5 cm;
sygn. p. d.: Menkes;
na krośnie pieczątki: 31 [?]ARP-PROOF-TREATED / ANCO, Inc. / GLENDALE. L L
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kanada
Intensywność koloru oraz pełne ekspresji malarstwo tworzą charakterystyczny styl artysty widoczny w obrazie „Martwa natura”. Menkes, jeden z najważniejszych reprezentantów II generacji École de Paris, początkowo inspirował się fowizmem i twórczością Henri Matisse'a, następnie ekspresjonizmem Chaima Soutina. Językiem jego artystycznego wyrazu stał się jednak nurt kolorystyczny (należał do ugrupowań hołdujących tej orientacji: Zwornika i Nowej Generacji). Korzenie żydowskie artysty znalazły odzwierciedlenie w tematyce malarskiej: scenach religijnych, wizerunkach rabinów czy z życia Żydów. Istotnymi motywami w malarstwie Menkesa były również martwe natury, kompozycje figuralne, akty czy pejzaże. Wysmakowana, dynamiczna kompozycja charakteryzuje się rozbudowanym układem linii i efektem iluzorycznej głębi, nadających jej dekoracyjności. Elementy fakturowe podkreślają zachwycającą soczystość barw. Martwe natury przy oknie, widoki wnętrz były często malarskim motywem z pracowni artysty w Riverdale pod Nowym Jorkiem (do Stanów Zjednoczonych wyjechał w 1935 roku).