"Obraz Kompozycja (Martwa natura), datowany na odwrociu na 1940 rok, pochodzi z wojennego okresu twórczości Adlera, kiedy to artysta zwolniony z wojska z powodu choroby osiadł w Glasgow. [...] Znane są dwie inne kompozycje - martwe natury, pochodzące z lat 1940., malowane też na płycie, o podobnych jak w omawianej tu pracy wymiarach. [...] Posiadają one podobną strukturę kompozycyjną z dużym fragmentem płaskiej powierzchni w górnej lewej części pracy i układ abstrakcyjnych, dynamicznych form, wypełniających dolną i prawą górną część obrazu. [...] W badanej tu pracy zwraca uwagę jej ekspresja, osiągana poprzez gruby, zdecydowany, czarny kontur, układ barwnych plam, a przede wszystkim poprzez bardzo różnorodną fakturę, którą malarz wykonał grubym i cienkim pędzlem, szpachlą, drapaniem, przecieraniem, "rzeźbieniem" w mokrej farbie trzonkiem pędzla, używając farb wyciskanych prosto z tuby czy piasku."
Z ekspertyzy Barbary Brus - Malinowskiej, z 3 listopada 2015 r.
olej, tektura; 56,5 x 46,5 cm;
sygn. l. g.: Adler;
na odwrocie napisy i numery: J. Adler / Composition / 1940; oraz nr 337 oraz dwie nalepki: jedna z nich z napisem w języku
hebrajskim i nr. 31.;
druga wystawowa z tytułem obrazu Still Life (Composition) z nr. 17 i datą powstania obrazu 1940.
"Obraz Kompozycja (Martwa natura), datowany na odwrociu na 1940 rok, pochodzi z wojennego okresu twórczości Adlera, kiedy to artysta zwolniony z wojska z powodu choroby osiadł w Glasgow. [...] Znane są dwie inne kompozycje - martwe natury, pochodzące z lat 1940., malowane też na płycie, o podobnych jak w omawianej tu pracy wymiarach. [...] Posiadają one podobną strukturę kompozycyjną z dużym fragmentem płaskiej powierzchni w górnej lewej części pracy i układ abstrakcyjnych, dynamicznych form, wypełniających dolną i prawą górną część obrazu. [...] W badanej tu pracy zwraca uwagę jej ekspresja, osiągana poprzez gruby, zdecydowany, czarny kontur, układ barwnych plam, a przede wszystkim poprzez bardzo różnorodną fakturę, którą malarz wykonał grubym i cienkim pędzlem, szpachlą, drapaniem, przecieraniem, "rzeźbieniem" w mokrej farbie trzonkiem pędzla, używając farb wyciskanych prosto z tuby czy piasku."
Z ekspertyzy Barbary Brus - Malinowskiej, z 3 listopada 2015 r.