Spośród reprezentantów artystycznych osobowości środowiska École de Paris, Rajmund Kanelba wyróżniał się jako doskonały kolorysta. Nietuzinkowa była również malarska formuła artysty, zakrawająca o nurt "umiarkowanego ekspresjonizmu". Największą sławę Kanelba uzyskał dzięki swojej twórczości portretowej, która zachwycała widzów wyjątkowym nastrojem tajemniczości i niepokoju. Jednak to dzięki martwym naturom, które chętnie malował w paryskim okresie, możemy dostrzec doceniany przez krytyków kolorystyczny geniusz artysty. Szczególnie w kompozycjach kwiatowych stosował szeroką gamę barwną z przewagą delikatnych róży, fioletów, kremowych bieli, zgaszonych błękitów i soczystych ochr. Bogatą paletę kolorów ożywiał impastami mocnych lecz wyrafinowanych pociągnięć lśniącej czerni. W prezentowanej "Martwej naturze" Kanelba mistrzowsko wywiązał się z trudnego malarskiego zadania zharmonizowania trzech zupełnie odmiennych składników kompozycji. Bohaterem obrazu uczynił bukiecik jasnych polnych kwiatów zanurzonych w prostym szklanym kieliszku. Delikatne, rozświetlone czystością kolorów kwiecie skontrastowane zostało z burzą czerwieni ożywionych intensywnymi oranżami. Kwiatową kompozycję tonuje dostojny błękit empirowej amfory. Tłem jest zharmonizowana z barwą obrusu ściana z wyraźnymi trójdźwiękiem błękitu, szarości i różu. Proponowana przez nas "Martwa natura" jest doskonałym przykładem kolorystycznego mistrzostwa Kanelby w tym kameralnym obszarze tematycznym.

Był uczniem Stanisław Lentza i Tadeusza Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

28
Rajmund KANELBA (Kanelbaum) (1897 - 1960)

Martwa natura, 1929 r.

olej/płótno, 81,5 x 54 cm
sygnowany l.g.: 'Kanelba'
datowany na odwrociu: '1929'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Spośród reprezentantów artystycznych osobowości środowiska École de Paris, Rajmund Kanelba wyróżniał się jako doskonały kolorysta. Nietuzinkowa była również malarska formuła artysty, zakrawająca o nurt "umiarkowanego ekspresjonizmu". Największą sławę Kanelba uzyskał dzięki swojej twórczości portretowej, która zachwycała widzów wyjątkowym nastrojem tajemniczości i niepokoju. Jednak to dzięki martwym naturom, które chętnie malował w paryskim okresie, możemy dostrzec doceniany przez krytyków kolorystyczny geniusz artysty. Szczególnie w kompozycjach kwiatowych stosował szeroką gamę barwną z przewagą delikatnych róży, fioletów, kremowych bieli, zgaszonych błękitów i soczystych ochr. Bogatą paletę kolorów ożywiał impastami mocnych lecz wyrafinowanych pociągnięć lśniącej czerni. W prezentowanej "Martwej naturze" Kanelba mistrzowsko wywiązał się z trudnego malarskiego zadania zharmonizowania trzech zupełnie odmiennych składników kompozycji. Bohaterem obrazu uczynił bukiecik jasnych polnych kwiatów zanurzonych w prostym szklanym kieliszku. Delikatne, rozświetlone czystością kolorów kwiecie skontrastowane zostało z burzą czerwieni ożywionych intensywnymi oranżami. Kwiatową kompozycję tonuje dostojny błękit empirowej amfory. Tłem jest zharmonizowana z barwą obrusu ściana z wyraźnymi trójdźwiękiem błękitu, szarości i różu. Proponowana przez nas "Martwa natura" jest doskonałym przykładem kolorystycznego mistrzostwa Kanelby w tym kameralnym obszarze tematycznym.

Był uczniem Stanisław Lentza i Tadeusza Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.