Jan Mirosław PESKE (1870-1949)
Jean Peské, malarz, rysownik i grafik, zaprzyjaźniony ze środowiskiem awangardy postimpresjonistycznej i kręgiem skupionym wokół pisma "La Revue Blanche". Początkowo kształcił się w Kijowie i Odessie, studia kontynuował w Warszawie u Gersona. Po wyjeździe w 1891 do Paryża zapisał się do Académie Julian. Porzucił akademię dla studiów indywidualnych, pracował w plenerze pod kierunkiem Paula Signaca. Serusiera, Toulouse-Lautreca i Signaca poznał dzięki Gabrieli Zapolskiej. W 1895 wziął udział w manifestacji grupy Nabistów. Mieszkał w Paryżu i na Lazurowym Wybrzeżu, w 1921 został naturalizowany. Prace Peskego kolekcjonowali m.in. Maria Curie-Skłodowska, Georges Clemençeau i Guillame Appollinaire. Uprawiał malarstwo olejne i akwarelowe, rysował tuszem chińskim, węglem, sangwiną i ołówkiem, techniki akwaforty uczył się u Camille'a Pisaro, z litografią zapoznał go Toulouse-Lautrec. Peske tworzył głównie pejzaże, malował także sceny rodzinne i portrety, pozostając pod wpływem francuskich postimpresjonistów.
Olej, sklejka, 46 x 55 cm,
sygn. l.d.: Pesce.
Jan Mirosław PESKE (1870-1949)
Jean Peské, malarz, rysownik i grafik, zaprzyjaźniony ze środowiskiem awangardy postimpresjonistycznej i kręgiem skupionym wokół pisma "La Revue Blanche". Początkowo kształcił się w Kijowie i Odessie, studia kontynuował w Warszawie u Gersona. Po wyjeździe w 1891 do Paryża zapisał się do Académie Julian. Porzucił akademię dla studiów indywidualnych, pracował w plenerze pod kierunkiem Paula Signaca. Serusiera, Toulouse-Lautreca i Signaca poznał dzięki Gabrieli Zapolskiej. W 1895 wziął udział w manifestacji grupy Nabistów. Mieszkał w Paryżu i na Lazurowym Wybrzeżu, w 1921 został naturalizowany. Prace Peskego kolekcjonowali m.in. Maria Curie-Skłodowska, Georges Clemençeau i Guillame Appollinaire. Uprawiał malarstwo olejne i akwarelowe, rysował tuszem chińskim, węglem, sangwiną i ołówkiem, techniki akwaforty uczył się u Camille'a Pisaro, z litografią zapoznał go Toulouse-Lautrec. Peske tworzył głównie pejzaże, malował także sceny rodzinne i portrety, pozostając pod wpływem francuskich postimpresjonistów.