Wystawiany i reprodukowany: - Zbylut Grzywacz. Obrazy i rysunki 1958-2001. Galeria Sztuki "Wirydarz", Lublin; w katalogu poz. 1. - Zbylut Grzywacz 1939-2004. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2009 [wystawa monograficzna], w katalogu ouevre poz.10, il. nr 4, s. 119.
"?Kubizm był dla mnie szkołą, która mi bardzo dużo dała - i bardzo dużo zabrała. Kubizm to geometryzacja, rygor, który później odchorowałem. [?] Trudno sobie wyobrazić współczesnego artystę, który by nie poznał zawartych w kubizmie zasad. To była najważniejsza lekcja u progu XX wieku, szkoła budowania obrazu. Niech szczezną kapiści z ich szkółką. Pojawienie się kubizmu było o wiele donioślejszym wydarzeniem niż impresjonizm. [?] Kubizm stał się podsumowaniem ciągu myślenia budującego sztukę [?]. Kubizm to samoświadomość sztuki [?] Kubizm szybko doprowadził do abstrakcji, do Mondriana i białego kwadratu na białym tle Malewicza, czyli do krawędzi, za którą znika obraz" [Zbylut Grzywacz, w katalogu wystawy monograficznej, Kraków 2009, s.19].
olej na płótnie,
42 x 42 cm,
sygnowana p.d. "Zbylut 58", na odwrocie napisy autorskie: "Zbylut GRZYWACZ /MARTWA KUBISTYCZNA /42 x 42 cm /1958"
Z pracowni artysty.
Wystawiany i reprodukowany: - Zbylut Grzywacz. Obrazy i rysunki 1958-2001. Galeria Sztuki "Wirydarz", Lublin; w katalogu poz. 1. - Zbylut Grzywacz 1939-2004. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2009 [wystawa monograficzna], w katalogu ouevre poz.10, il. nr 4, s. 119.
"?Kubizm był dla mnie szkołą, która mi bardzo dużo dała - i bardzo dużo zabrała. Kubizm to geometryzacja, rygor, który później odchorowałem. [?] Trudno sobie wyobrazić współczesnego artystę, który by nie poznał zawartych w kubizmie zasad. To była najważniejsza lekcja u progu XX wieku, szkoła budowania obrazu. Niech szczezną kapiści z ich szkółką. Pojawienie się kubizmu było o wiele donioślejszym wydarzeniem niż impresjonizm. [?] Kubizm stał się podsumowaniem ciągu myślenia budującego sztukę [?]. Kubizm to samoświadomość sztuki [?] Kubizm szybko doprowadził do abstrakcji, do Mondriana i białego kwadratu na białym tle Malewicza, czyli do krawędzi, za którą znika obraz" [Zbylut Grzywacz, w katalogu wystawy monograficznej, Kraków 2009, s.19].