Studia artystyczne odbył w latach 1916-21 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i W. Weissa. Był związany z Formistami; przyłączył się do utworzonego przez uczniów J. Pankiewicza Komitetu Paryskiego i w 1924 roku wyjechał do Paryża. Po powrocie do Polski zajmował się działalnością pedagogiczną w gimnazjach w Stryju, Wilnie, Wilejce i Dziśnie. Należał do grupy "Zwornik" reprezentującej kolorystyczną orientację. W czasie działań wojennych spłonął w Dziśnie niemal cały dorobek artystyczny Szczyrbuły. W 1941 roku twórca został wywieziony do Tobolska, gdzie zmarł rok później. Malował głównie widoki Wileńszczyzny, pejzaże z okolic Stryja, Borysławia, Wilna i Drohobycza. Zajmował się także sztuką portretową. Syntetycznie ujęte formy budował dynamicznymi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Uzyskiwał zróżnicowane efekty fakturowe wykorzystując płynność farby. Stosował ciemną tonację kolorystyczną ożywianą ostrzejszymi dysonansami barwnymi.
Szkic ołówkiem, papier; 30,5 x 12,3 cm w świetle passe-partout
Sygnowany p.d.: Marian | Szczyrbuła | 1935 r.
Studia artystyczne odbył w latach 1916-21 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i W. Weissa. Był związany z Formistami; przyłączył się do utworzonego przez uczniów J. Pankiewicza Komitetu Paryskiego i w 1924 roku wyjechał do Paryża. Po powrocie do Polski zajmował się działalnością pedagogiczną w gimnazjach w Stryju, Wilnie, Wilejce i Dziśnie. Należał do grupy "Zwornik" reprezentującej kolorystyczną orientację. W czasie działań wojennych spłonął w Dziśnie niemal cały dorobek artystyczny Szczyrbuły. W 1941 roku twórca został wywieziony do Tobolska, gdzie zmarł rok później. Malował głównie widoki Wileńszczyzny, pejzaże z okolic Stryja, Borysławia, Wilna i Drohobycza. Zajmował się także sztuką portretową. Syntetycznie ujęte formy budował dynamicznymi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Uzyskiwał zróżnicowane efekty fakturowe wykorzystując płynność farby. Stosował ciemną tonację kolorystyczną ożywianą ostrzejszymi dysonansami barwnymi.