Warszawa, 01.02.2004
 

Wyniki badania próbek warstw malarskich pobranych z obrazu na płótnie.

Do badania dostarczono próbki pobrane z lica obrazu celem identyfikacji pigmentów i ustalenia stratygrafii warstw malarskich. Identyfikację pigmentów przeprowadzono na podstawie badań mikrosondy mikroskopu elektronowego SEM/ESD. Badania przeprowadzono na wydziale chemii UW. Układ warstw przedstawiają zdjęcia szlifów próbek zatopionych w żywicy.

Karnacja.

  1. Brązowa warstwa zaprawy o grubości 0,125 mm z widocznymi na dole śladami przyklejenia. Skład: czerwienie i żółcienie żelazowe, kreda, śladowe ilości gipsu.

  2. Biała warstwa z widocznymi śladami czerwieni i błękitu o grubości 0,050 mm. Skład: biel ołowiowa, ziemia zielona, czerwienie żelazowe, czerwień organiczna, pojedyncze ziarna ultramaryny.

Błękit.

  1. Brązowa warstwa zaprawy o grubości 0,125 mm. Skład: czerwienie i żółcienie żelazowe, kreda, śladowe ilości gipsu.

  2. Biała warstwa z widocznymi ziarnami czerwieni. Skład: biel ołowiowa, ziemia zielona, czerwienie żelazowe, czerwień organiczna, śladowe ilości czerni bezpostaciowej.
     

Warstwy technologiczne

Zidentyfikowane materiały malarskie

Pigmenty

Barwniki

Wypełniacz

Spoiwo

Zaprawa

1. Brązowa Grubość 0,125 mm

Sienny, ochry, ziemia zielona, czerń

 

Wapniowy, kreda gips

Klej glutynowy

Warstwy malarskie

1. Karnacja, dekolt

Grubość 0,050 mm

Biel ołowiowa, czerwień żelazowa, ziemia zielona, ultramaryna

Czerwień organiczna

Mineralny krzemowy

Olej

2. Błękit nieba

Grubość 0,125 mm

Biel ołowiowa, ultramaryna, ziemie zielona, czerń

Indygo

Mineralny krzemowy

Olej

Badania wykonała mgr Izabela Rosłoniec
 
 
FOTO:
 

 
                  

  




Malarz włoski tworzący w duchu mistrzów weneckich XVII wieku. Nieznane są początki edukacji i kariery artystycznej Antonia Carneo, a przypuszczenia, że uczył się w Wenecji nie znajdują potwierdzenia w źródłach. Malarstwo jego wykazuje jednak silny wpływ takich artystów weneckich jak: Pietro della Vecchia, Sebastiano Mazzoni, Antonio Zanchi, a przede wszystkim Francesco Maffei. Carneo był artystą bardzo interesującym i bardzo płodnym, jego dzieła wyróżnia oryginalność i niekonwencjonalność ujęcia. Malował portrety, malowidła ołtarzowe, przedstawienia historyczne, mitologiczne lub alegoryczne i pełne wyrazu sceny rodzajowe. Swych dzieł nie sygnował i nie datował, możliwe jest jednak ustalenie chronologii pewnej części spośród nich. Pomiędzy 1667 a 1676 rokiem Carneo mieszkał bowiem w Udine, w domu hrabiów Leonarda i Giovanbattisty Caisellich i wykonywał dla nich liczne obrazy w zamian za utrzymanie. Zapiski w inwentarzu Caisellich są bardzo dokładne i można według nich zidentyfikować wiele dzieł Carnea.
Scena ujęta jest z dużym rozmachem i w dynamiczny sposób. Ukazuje piękną Wenus, usiłującą odciągnąć Marsa od jego wojennego rzemiosła. Wenus, ubrana w bogaty i powabny strój współczesnej patrycjuszki weneckiej, pochyleniem głowy i łagodnym gestem dłoni położonej na barku Marsa ujawnia wyraz troski i perswazji. Mars w bojowym rynsztunku, w hełmie z piórami, na tle ostro rysujących się włóczni, ujęty został w ostrym emocjonalnym kontraście w stosunku do swej partnerki: gwałtowny ruch odrzuconej w tył głowy wyraża walkę wewnętrzną i sprzeciw. Charakterystyczne dla stylu Carnea są mocne skróty perspektywiczne i kładzenie farby bogatymi impastami.
W zbiorach prywatnych w Udine znajduje się analogiczna kompozycja Antonia Carneo, na podstawie księgi rachunków Caisellich datowana na rok 1679 (publikowana
w: R. Pallucchini, La pittura veneziana del Seicento, Milano 1981, t. I, s. 275, il. t. II, nr 920). Obie wersje różnią się nieco proporcjami, odmiennymi stosunkami przestrzennymi i charakterystyką twarzy. Omawiany obraz ma wtórnie dodany pas płótna u góry. Bez niego forma dzieła tworzyłaby wyraźny, leżący prostokąt. Sądząc po skrótach perspektywicznych i zaakcentowaniu dekoracyjnych fałd tkaniny przy dolnej krawędzi, przeznaczony był do oglądania od dołu. Zatem pierwotnie miał zapewne pełnić funkcję supraporty. Obraz w Udine ma natomiast formę zbliżoną do kwadratu.
Uzasadnione wydaje się uznanie prezentowanego obrazu za replikę autorską z epoki "po Caisellich". Carneo często wykonywał powtórzenia własnych dzieł. W omawianym malowidle typowa dla Antonia jest paleta barw, zwłaszcza rozbielone "mleczne" zielenie i oliwkowe szarości oraz sposób modelowania włosów splecionych w warkocze "światłami" jasnej, grubo kładzionej farby.


44
Antonio CARNEO (Concordia Saggitaria 1637 – 1692 Portogruaro)

MARS I WENUS (replika autorska)

Płótno (dublowane), 83,5 x 116,8 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

 
Warszawa, 01.02.2004
 

Wyniki badania próbek warstw malarskich pobranych z obrazu na płótnie.

Do badania dostarczono próbki pobrane z lica obrazu celem identyfikacji pigmentów i ustalenia stratygrafii warstw malarskich. Identyfikację pigmentów przeprowadzono na podstawie badań mikrosondy mikroskopu elektronowego SEM/ESD. Badania przeprowadzono na wydziale chemii UW. Układ warstw przedstawiają zdjęcia szlifów próbek zatopionych w żywicy.

Karnacja.

  1. Brązowa warstwa zaprawy o grubości 0,125 mm z widocznymi na dole śladami przyklejenia. Skład: czerwienie i żółcienie żelazowe, kreda, śladowe ilości gipsu.

  2. Biała warstwa z widocznymi śladami czerwieni i błękitu o grubości 0,050 mm. Skład: biel ołowiowa, ziemia zielona, czerwienie żelazowe, czerwień organiczna, pojedyncze ziarna ultramaryny.

Błękit.

  1. Brązowa warstwa zaprawy o grubości 0,125 mm. Skład: czerwienie i żółcienie żelazowe, kreda, śladowe ilości gipsu.

  2. Biała warstwa z widocznymi ziarnami czerwieni. Skład: biel ołowiowa, ziemia zielona, czerwienie żelazowe, czerwień organiczna, śladowe ilości czerni bezpostaciowej.
     

Warstwy technologiczne

Zidentyfikowane materiały malarskie

Pigmenty

Barwniki

Wypełniacz

Spoiwo

Zaprawa

1. Brązowa Grubość 0,125 mm

Sienny, ochry, ziemia zielona, czerń

 

Wapniowy, kreda gips

Klej glutynowy

Warstwy malarskie

1. Karnacja, dekolt

Grubość 0,050 mm

Biel ołowiowa, czerwień żelazowa, ziemia zielona, ultramaryna

Czerwień organiczna

Mineralny krzemowy

Olej

2. Błękit nieba

Grubość 0,125 mm

Biel ołowiowa, ultramaryna, ziemie zielona, czerń

Indygo

Mineralny krzemowy

Olej

Badania wykonała mgr Izabela Rosłoniec
 
 
FOTO:
 

 
                  

  




Malarz włoski tworzący w duchu mistrzów weneckich XVII wieku. Nieznane są początki edukacji i kariery artystycznej Antonia Carneo, a przypuszczenia, że uczył się w Wenecji nie znajdują potwierdzenia w źródłach. Malarstwo jego wykazuje jednak silny wpływ takich artystów weneckich jak: Pietro della Vecchia, Sebastiano Mazzoni, Antonio Zanchi, a przede wszystkim Francesco Maffei. Carneo był artystą bardzo interesującym i bardzo płodnym, jego dzieła wyróżnia oryginalność i niekonwencjonalność ujęcia. Malował portrety, malowidła ołtarzowe, przedstawienia historyczne, mitologiczne lub alegoryczne i pełne wyrazu sceny rodzajowe. Swych dzieł nie sygnował i nie datował, możliwe jest jednak ustalenie chronologii pewnej części spośród nich. Pomiędzy 1667 a 1676 rokiem Carneo mieszkał bowiem w Udine, w domu hrabiów Leonarda i Giovanbattisty Caisellich i wykonywał dla nich liczne obrazy w zamian za utrzymanie. Zapiski w inwentarzu Caisellich są bardzo dokładne i można według nich zidentyfikować wiele dzieł Carnea.
Scena ujęta jest z dużym rozmachem i w dynamiczny sposób. Ukazuje piękną Wenus, usiłującą odciągnąć Marsa od jego wojennego rzemiosła. Wenus, ubrana w bogaty i powabny strój współczesnej patrycjuszki weneckiej, pochyleniem głowy i łagodnym gestem dłoni położonej na barku Marsa ujawnia wyraz troski i perswazji. Mars w bojowym rynsztunku, w hełmie z piórami, na tle ostro rysujących się włóczni, ujęty został w ostrym emocjonalnym kontraście w stosunku do swej partnerki: gwałtowny ruch odrzuconej w tył głowy wyraża walkę wewnętrzną i sprzeciw. Charakterystyczne dla stylu Carnea są mocne skróty perspektywiczne i kładzenie farby bogatymi impastami.
W zbiorach prywatnych w Udine znajduje się analogiczna kompozycja Antonia Carneo, na podstawie księgi rachunków Caisellich datowana na rok 1679 (publikowana
w: R. Pallucchini, La pittura veneziana del Seicento, Milano 1981, t. I, s. 275, il. t. II, nr 920). Obie wersje różnią się nieco proporcjami, odmiennymi stosunkami przestrzennymi i charakterystyką twarzy. Omawiany obraz ma wtórnie dodany pas płótna u góry. Bez niego forma dzieła tworzyłaby wyraźny, leżący prostokąt. Sądząc po skrótach perspektywicznych i zaakcentowaniu dekoracyjnych fałd tkaniny przy dolnej krawędzi, przeznaczony był do oglądania od dołu. Zatem pierwotnie miał zapewne pełnić funkcję supraporty. Obraz w Udine ma natomiast formę zbliżoną do kwadratu.
Uzasadnione wydaje się uznanie prezentowanego obrazu za replikę autorską z epoki "po Caisellich". Carneo często wykonywał powtórzenia własnych dzieł. W omawianym malowidle typowa dla Antonia jest paleta barw, zwłaszcza rozbielone "mleczne" zielenie i oliwkowe szarości oraz sposób modelowania włosów splecionych w warkocze "światłami" jasnej, grubo kładzionej farby.