Iwona Demko, jedna z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sceny artystycznej, z tzw. „różowej owcy” Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP stała się w 2020 roku kandydatką na rektorę swojej macierzystej uczelni. Od 2008 roku pracownica naukowo-dydaktyczna ASP w Krakowie. W 2012 roku uzyskała tytuł dry sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej „sztuki piękne”. W 2016 roku otrzymała stopień dr hab. sztuki. Dotychczas wzięła udział w ponad 160 wystawach w kraju i za granicą. Prezentowała swoje prace m. in. w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku czy Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Kuratorka wystaw feministycznych. Inicjatorka i organizatorka “Roku Kobiet z ASP”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kontynuowanie badań nad pierwszymi studentkami krakowskiej ASP. Tworzy obiekty, instalacje, prace site-specific, wideo, prace w przestrzeni Internetu.

“Mandorla (z wł. migdał) to owalna aureola występująca w malarstwie i płaskorzeźbie, najczęściej spotykana jako otaczająca postaci Jezusa, Maryi, Boga Ojca i czasami świętych.
Symbolizuje i podkreśla boską naturę przedstawianej postaci. Mandorla jest jednym z najstarszych motywów w sztuce sakralnej. Na początku przyjmowała kształt migdału (od którego wzięła nazwę), potem zaczęła przyjmować różne kształty (np. rombu).
Catherine Blackledge w swojej książce "Wagina. Sekretna historia kobiecej siły" wiąże mandorlę z pradawnym kultem waginy, uznając ją za symbol kobiecych narządów płciowych, miejsca z którego każdy przyszedł na świat.”
Iwona Demko

20
Iwona DEMKO (ur. 1974)

Mandorla; 2022

Satyna, krosno malarskie; 80 x 80 cm
Sygn. na odwrocie: Iwona Demko 2022/ Naklejka autorska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Iwona Demko, jedna z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sceny artystycznej, z tzw. „różowej owcy” Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP stała się w 2020 roku kandydatką na rektorę swojej macierzystej uczelni. Od 2008 roku pracownica naukowo-dydaktyczna ASP w Krakowie. W 2012 roku uzyskała tytuł dry sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej „sztuki piękne”. W 2016 roku otrzymała stopień dr hab. sztuki. Dotychczas wzięła udział w ponad 160 wystawach w kraju i za granicą. Prezentowała swoje prace m. in. w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku czy Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Kuratorka wystaw feministycznych. Inicjatorka i organizatorka “Roku Kobiet z ASP”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kontynuowanie badań nad pierwszymi studentkami krakowskiej ASP. Tworzy obiekty, instalacje, prace site-specific, wideo, prace w przestrzeni Internetu.

“Mandorla (z wł. migdał) to owalna aureola występująca w malarstwie i płaskorzeźbie, najczęściej spotykana jako otaczająca postaci Jezusa, Maryi, Boga Ojca i czasami świętych.
Symbolizuje i podkreśla boską naturę przedstawianej postaci. Mandorla jest jednym z najstarszych motywów w sztuce sakralnej. Na początku przyjmowała kształt migdału (od którego wzięła nazwę), potem zaczęła przyjmować różne kształty (np. rombu).
Catherine Blackledge w swojej książce "Wagina. Sekretna historia kobiecej siły" wiąże mandorlę z pradawnym kultem waginy, uznając ją za symbol kobiecych narządów płciowych, miejsca z którego każdy przyszedł na świat.”
Iwona Demko