Obraz opisany:
– Pola Dwurnik, Dwurnik. Spis cykli malarskich, cykl XVI Robotnicy 1975-1991, poz. 17.
Obraz Mamy przywódcę! należy do – realizowanego w latach 1975-1991 – cyklu malarskiego Robotnicy, jednego z największych i najważniejszych w twórczości Edwarda Dwurnika. Cykl kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981; Dwurnik otrzymał za niego w 1981 roku Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Obraz przedstawia strajkujących gdańskich stoczniowców niosących na ramionach oczekiwanego Przywódcę. Jest nim oczywiście późniejszy prezydent-elektryk, Lech Wałęsa.
Malarstwo Edwarda Dwurnika, rozpoznawalne, jest w swojej konwencji dość jednorodne, zarówno, gdy tematem jest miasto, jak i ludzie. Już w połowie lat 70. pisano o Dwurniku, że ukazuje tłum i wydarzenia społeczne jako sprawy pierwszoplanowe. Czyni to w sposób groteskowy, celowo deformuje grupy postaci, wzbudzając tym refleksję nad przedstawioną sceną, a także wywołując rozbawienie. Bogata warstwa treściowa obrazu jest na pograniczu komiksu, a publicystyczne obrazy relacjonują aktualne zdarzenia jakby w krzywym zwierciadle. Świat ukazany jest dość odrażający, ale jego ambicje kronikarza aktualnych wydarzeń pozwalają mu zapomnieć o estetyce przekazu.
Obrazy te mają charakter bezpośredniej relacji, gorącego komunikatu. Sam artysta powiedział: Obchodzi mnie to, co się dzieje w kraju, wokół nas, przeżywam to... Najnowsze wydarzenia w Polsce są dla mnie wielkim źródłem tematów...
Mamy przywódcę! wpisuje się znakomicie w powstały wówczas cykl obrazów publicystycznych.
olej, płótno
207 x 149 cm
sygn. l.d.: X | 1980 | E. DWURNIK. >>Mamy Przywódcę!<<; p.d.: XVI [w ramce] -17-705 [w ramce]
na odwr. na płótnie l.g.: E. DWURNIK | 1980. | NR. XVI [w ramce] -17 | 705 [w ramce]
Obraz opisany:
– Pola Dwurnik, Dwurnik. Spis cykli malarskich, cykl XVI Robotnicy 1975-1991, poz. 17.
Obraz Mamy przywódcę! należy do – realizowanego w latach 1975-1991 – cyklu malarskiego Robotnicy, jednego z największych i najważniejszych w twórczości Edwarda Dwurnika. Cykl kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981; Dwurnik otrzymał za niego w 1981 roku Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Obraz przedstawia strajkujących gdańskich stoczniowców niosących na ramionach oczekiwanego Przywódcę. Jest nim oczywiście późniejszy prezydent-elektryk, Lech Wałęsa.
Malarstwo Edwarda Dwurnika, rozpoznawalne, jest w swojej konwencji dość jednorodne, zarówno, gdy tematem jest miasto, jak i ludzie. Już w połowie lat 70. pisano o Dwurniku, że ukazuje tłum i wydarzenia społeczne jako sprawy pierwszoplanowe. Czyni to w sposób groteskowy, celowo deformuje grupy postaci, wzbudzając tym refleksję nad przedstawioną sceną, a także wywołując rozbawienie. Bogata warstwa treściowa obrazu jest na pograniczu komiksu, a publicystyczne obrazy relacjonują aktualne zdarzenia jakby w krzywym zwierciadle. Świat ukazany jest dość odrażający, ale jego ambicje kronikarza aktualnych wydarzeń pozwalają mu zapomnieć o estetyce przekazu.
Obrazy te mają charakter bezpośredniej relacji, gorącego komunikatu. Sam artysta powiedział: Obchodzi mnie to, co się dzieje w kraju, wokół nas, przeżywam to... Najnowsze wydarzenia w Polsce są dla mnie wielkim źródłem tematów...
Mamy przywódcę! wpisuje się znakomicie w powstały wówczas cykl obrazów publicystycznych.