Ukończyła Wydział Malarstwa ASP w Warszawie w 1955, uzyskując dyplom w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa. W tym samym roku zadebiutowała na Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1955 zaprezentowała kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w Warszawie i innych ośrodkach w kraju, a także m. in. w Arnhem, Londynie, Sztokholmie, Nowym Jorku. W czasie stanu wojennego działała w ruchu kultury niezależnej, współorganizując i uczestnicząc w wystawach kościelnych, głównie w Warszawie. Od wczesnych lat artystka prezentuje jednorodny styl, oparty na malarstwie naiwnym, zawdzięczając przy tym wiele fantastycznym wizjom Marca Chagalla. Tworzy metaforyczne sceny figuralne, prezentując świat „nie z tej ziemi”, widziany jakby oczyma dziecka, a przy tym pełen egzystencjalnej zadumy i moralnej refleksji. Jej obrazy zaludniają postaci rodem z baśni, groteski, commedii dell’arte. Artystka stosuje mocne, nasycone, kontrastujące kolory, zdecydowanie kreśli kontury kształtów. Obok malarstwa zajmuje się też ilustrowaniem książek dla dzieci (w tym bajek swego ojca, Jana Brzechwy) oraz scenografią.

166
Krystyna BRZECHWA (ur. 1928, Warszawa)

MAŁY PIERROT, 2000

Olej, płótno; 61 x 51 cm
Sygnowany p.d.: K. Brzechwa 2000

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Ukończyła Wydział Malarstwa ASP w Warszawie w 1955, uzyskując dyplom w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa. W tym samym roku zadebiutowała na Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1955 zaprezentowała kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w Warszawie i innych ośrodkach w kraju, a także m. in. w Arnhem, Londynie, Sztokholmie, Nowym Jorku. W czasie stanu wojennego działała w ruchu kultury niezależnej, współorganizując i uczestnicząc w wystawach kościelnych, głównie w Warszawie. Od wczesnych lat artystka prezentuje jednorodny styl, oparty na malarstwie naiwnym, zawdzięczając przy tym wiele fantastycznym wizjom Marca Chagalla. Tworzy metaforyczne sceny figuralne, prezentując świat „nie z tej ziemi”, widziany jakby oczyma dziecka, a przy tym pełen egzystencjalnej zadumy i moralnej refleksji. Jej obrazy zaludniają postaci rodem z baśni, groteski, commedii dell’arte. Artystka stosuje mocne, nasycone, kontrastujące kolory, zdecydowanie kreśli kontury kształtów. Obok malarstwa zajmuje się też ilustrowaniem książek dla dzieci (w tym bajek swego ojca, Jana Brzechwy) oraz scenografią.