Kobieta siedząca na drabinie, z ręczną robótką w dłoniach, powróci w późniejszych kompozycjach. W wielu Malczewski ustawia zwykłą drabinę malarską i na niej lub obok niej rozpina całą scenę. Po prawej, u dołu, szkic autoportretowy (?). Kim była modelka nie wiemy. Może Jadwiga Maria z Brunickich Balowa, wielka miłość artysty. Pierwszy znany dziś list "Kini" Bal do Malczewskiego nosi datę 9 X 1902, z kontekstu wynika, że są już w pewnej zażyłości. Apogeum romansu to lata 1904-1908. Lata, które spędził u boku Balowej, to najbardziej twórczy okres jego życia.
Olej, tektura; wym.: 40,5 x 32,5 cm; sygn. p. góra: J. Malczewski / 1904. Na odwrocie zatarty stempel krakowskiej firmy sprzedające materiały malarskie działającej na przełomie XIX i XX wieku (“Reim i Spółka, skład farb oraz handel materiałów "Pod czarnym psem", Kraków, Rynek Gł. 37, Linia A-B).
Proweniencja: obraz pochodzi ze spuścizny po Władysławie Szaferze - polskim botaniku, profesorze UJ, dyrektorze krakowskiego Ogrodu Botanicznego, wieloletnim dyrektorze Instytutu Botaniki UJ.
Kobieta siedząca na drabinie, z ręczną robótką w dłoniach, powróci w późniejszych kompozycjach. W wielu Malczewski ustawia zwykłą drabinę malarską i na niej lub obok niej rozpina całą scenę. Po prawej, u dołu, szkic autoportretowy (?). Kim była modelka nie wiemy. Może Jadwiga Maria z Brunickich Balowa, wielka miłość artysty. Pierwszy znany dziś list "Kini" Bal do Malczewskiego nosi datę 9 X 1902, z kontekstu wynika, że są już w pewnej zażyłości. Apogeum romansu to lata 1904-1908. Lata, które spędził u boku Balowej, to najbardziej twórczy okres jego życia.