Proweniencja: z kolekcji rodziny artysty
Obraz wystawiany:
- Kunstforening, Bergen, 1973.
- Kalejdoskop. Malarstwo Juliusza Joniaka, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Olkusz, 2.06-2.07.2023.
- Juliusz Joniak. Forma i kolor, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów”, Gorlice, 6.10-6.11.2023.
Obraz reprodukowany:
- Kalejdoskop. Malarstwo Juliusza Joniaka, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Olkusz, kat. wystawy, str. 12.
- Juliusz Joniak. Forma i kolor, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów”, Gorlice, kat. wystawy, str. 9.
W obrazie „Malarz i modelka” Joniak buduje kompozycję za pomocą syntetycznych, barwnych płaszczyzn zestawianych harmonijnie na powierzchni płótna. Przedstawione postaci ulegają pewnej deformacji, malarz włącza też do obrazu motyw martwej natury, umieszczając obok leżącej modelki misę z owocami. Poprzez symboliczny znak słońca-księżyca obraz ten przynależy do istotnego dla artysty cyklu „Znaki na niebie”.
W kompozycji uwidacznia się również fascynacja Joniaka dla twórczości Picassa. Artysta po raz pierwszy wyjeżdża do Paryża w 1957 roku, gdzie zapoznaje się z awangardowymi nurtami w sztuce francuskiej i ogląda kubizujące obrazy Pablo Picassa. W swoich pracach Joniak niejednokrotnie daje wyraz tym wczesnym inspiracjom. Obraz „Malarz i modelka” prezentowany był na wystawie indywidualnej Juliusza Joniaka w Kunstforening w Bergen
w 1973 roku, a ostatnio pokazany został na ekspozycjach przypominających twórczość
z wcześniejszego okresu (Katarzyna Łomnicka)
olej, płótno; 98 x 128 cm;
sygn. i dat. p. g.: "Joniak 72";
sygn., dat. i opisany na odwrocie: JULISZ JONIAK / „MALARZ I MODELKA” / 1972 R.
Proweniencja: z kolekcji rodziny artysty
Obraz wystawiany:
- Kunstforening, Bergen, 1973.
- Kalejdoskop. Malarstwo Juliusza Joniaka, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Olkusz, 2.06-2.07.2023.
- Juliusz Joniak. Forma i kolor, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów”, Gorlice, 6.10-6.11.2023.
Obraz reprodukowany:
- Kalejdoskop. Malarstwo Juliusza Joniaka, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Olkusz, kat. wystawy, str. 12.
- Juliusz Joniak. Forma i kolor, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów”, Gorlice, kat. wystawy, str. 9.
W obrazie „Malarz i modelka” Joniak buduje kompozycję za pomocą syntetycznych, barwnych płaszczyzn zestawianych harmonijnie na powierzchni płótna. Przedstawione postaci ulegają pewnej deformacji, malarz włącza też do obrazu motyw martwej natury, umieszczając obok leżącej modelki misę z owocami. Poprzez symboliczny znak słońca-księżyca obraz ten przynależy do istotnego dla artysty cyklu „Znaki na niebie”.
W kompozycji uwidacznia się również fascynacja Joniaka dla twórczości Picassa. Artysta po raz pierwszy wyjeżdża do Paryża w 1957 roku, gdzie zapoznaje się z awangardowymi nurtami w sztuce francuskiej i ogląda kubizujące obrazy Pablo Picassa. W swoich pracach Joniak niejednokrotnie daje wyraz tym wczesnym inspiracjom. Obraz „Malarz i modelka” prezentowany był na wystawie indywidualnej Juliusza Joniaka w Kunstforening w Bergen
w 1973 roku, a ostatnio pokazany został na ekspozycjach przypominających twórczość
z wcześniejszego okresu (Katarzyna Łomnicka)