Ta dynamiczna kompozycja, malowana śmiałymi pociągnięciami pędzla ukazuje żonę artysty Aneri Irenę Weissową malującą pejzaż. Motyw ten jest charakterystyczny dla sztuki Weissa i został nawet uwieczniony w technice graficznej. W 1926 roku powstał drzeworyt zatytułowany "Aneri malująca pod kopami - Pejzażystka", który dołączony był do czasopisma "Sztuki Piękne". Kopy siana i mendle zboża szczególnie inspirowały artystę. Wraz z żoną wędrowali przez pola i uwieczniali na płótnach piękno dojrzałego lata i dobrodziejstwo urodzaju. Pora żniw była dla artysty swoistym misterium natury, wspaniałą porą zbiorów jej hojnych darów. Swoim zachwytom dał wyraz w wierszu "Dzień ziarna" [fragment]: „Żniwne dni trwają. Zapach ziarna, chrzęst kos i sierpów. [................] Rzędem rozsiadły się mendle. Żegnają ziemię, z której wyrosły.”
olej, płótno; 29,5 x 37,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: WW;
na odwrocie faksymile podpisu artysty: WW i nr 0771.
Ta dynamiczna kompozycja, malowana śmiałymi pociągnięciami pędzla ukazuje żonę artysty Aneri Irenę Weissową malującą pejzaż. Motyw ten jest charakterystyczny dla sztuki Weissa i został nawet uwieczniony w technice graficznej. W 1926 roku powstał drzeworyt zatytułowany "Aneri malująca pod kopami - Pejzażystka", który dołączony był do czasopisma "Sztuki Piękne". Kopy siana i mendle zboża szczególnie inspirowały artystę. Wraz z żoną wędrowali przez pola i uwieczniali na płótnach piękno dojrzałego lata i dobrodziejstwo urodzaju. Pora żniw była dla artysty swoistym misterium natury, wspaniałą porą zbiorów jej hojnych darów. Swoim zachwytom dał wyraz w wierszu "Dzień ziarna" [fragment]: „Żniwne dni trwają. Zapach ziarna, chrzęst kos i sierpów. [................] Rzędem rozsiadły się mendle. Żegnają ziemię, z której wyrosły.”