Wielki, ciemny pokój z wnęką w ścianie i fantastycznej sylwety piecem kaflowym, będzie się wielokrotnie pojawiał w jego płótnach, a w cały swym romantyzmie przedstawiony zostanie w jednej z najkapitalniejszych koncepcji obrazowych Taranczewskiego, wielokrotnie powtarzanej "Małej malarce". (...) Zarazem romantyzm i fantastyka mieszkania musiały być silnymi bodźcami do zwiększonej swobody kształtowania wnętrz i sytuacji na płótnach, do wysadzania ich niejako z ram codziennosci, dzięki czemu prawda ich nie bywa nigdy przygważdżający fakty autentyzmem i wyniesiona jest niejako o krok ponad realną ziemię.
Wacław Taranczewski. Katalog Wystawy, Sopot 1957
Zdzisław Kępiński
Olej, płótno;
wym.: 190 x 190 cm;
praca ze zbiorów rodziny artysty.
Wielki, ciemny pokój z wnęką w ścianie i fantastycznej sylwety piecem kaflowym, będzie się wielokrotnie pojawiał w jego płótnach, a w cały swym romantyzmie przedstawiony zostanie w jednej z najkapitalniejszych koncepcji obrazowych Taranczewskiego, wielokrotnie powtarzanej "Małej malarce". (...) Zarazem romantyzm i fantastyka mieszkania musiały być silnymi bodźcami do zwiększonej swobody kształtowania wnętrz i sytuacji na płótnach, do wysadzania ich niejako z ram codziennosci, dzięki czemu prawda ich nie bywa nigdy przygważdżający fakty autentyzmem i wyniesiona jest niejako o krok ponad realną ziemię.
Wacław Taranczewski. Katalog Wystawy, Sopot 1957
Zdzisław Kępiński