Martwe natury z kwiatami były ulubionym tematem w twórczości Menkesa, w którym wielokrotnie eksperymentował z różnymi środkami formalnymi. Prezentowana praca pochodzi okresu jego pobytu w Nowym Jorku, dokąd wyjechał w 1935 roku i ostatecznie osiadł na stałe. Zapewne została namalowana w jego pracowni w Riverdale. Zrównoważone wielokierunkowe linie, geometryzacja formy, kontrastowe zestawienie ze sobą barw, pokazuje znakomity kunszt malarski artysty i jego wyczucie formy. Wszystkie elementy obrazu tworzą niezwykłą harmonię, której wyjątkowość dostrzegali również współcześni mu malarze i krytycy. Jak pisał Konrad Winkler jego twórczość to harmonizowanie dysonansów barwy, żonglerka kontrastem kolorów o tonacjach niezwykłych, czasami w obrębie jednej i tej samej gamy – obok upraszczania formy w sposób prymitywny, prawie nonszalancki. (K. Winkler, Droga, 1931, nr 2, s. 171–172).

48
Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

Maki w wazonie

olej, płótno, 82 × 61 cm
sygn. p. d.: Menkes

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Martwe natury z kwiatami były ulubionym tematem w twórczości Menkesa, w którym wielokrotnie eksperymentował z różnymi środkami formalnymi. Prezentowana praca pochodzi okresu jego pobytu w Nowym Jorku, dokąd wyjechał w 1935 roku i ostatecznie osiadł na stałe. Zapewne została namalowana w jego pracowni w Riverdale. Zrównoważone wielokierunkowe linie, geometryzacja formy, kontrastowe zestawienie ze sobą barw, pokazuje znakomity kunszt malarski artysty i jego wyczucie formy. Wszystkie elementy obrazu tworzą niezwykłą harmonię, której wyjątkowość dostrzegali również współcześni mu malarze i krytycy. Jak pisał Konrad Winkler jego twórczość to harmonizowanie dysonansów barwy, żonglerka kontrastem kolorów o tonacjach niezwykłych, czasami w obrębie jednej i tej samej gamy – obok upraszczania formy w sposób prymitywny, prawie nonszalancki. (K. Winkler, Droga, 1931, nr 2, s. 171–172).