Horst P. Horst był amerykańskim fotografem niemieckiego pochodzenia. Jest znany przede wszystkim jako wybitny fotograf mody oraz portrecista gwiazd. Pod koniec lat dwudziestych studiował w Hamburgu w Kunstberwerbeschule, następnie praktykował w paryskim biurze Le Corbusiera. W tym okresie zainteresował się fotografią, dzięki Georg`owi Hoyningen-Huene, którego poznał w 1930 roku, a który pracował wówczas jako fotograf Vogu`a. Horst zaczął pracę dla tego magazynu rok później. Pierwsze zdjęcia jego autorstwa dla francuskiej edycji ukazało się w listopadzie 1931. Jego pierwsza wystawa miała miejsce w Paryżu w 1932 roku. Od 1937 roku mieszkał w Nowym Jorku Poznał tam Coco Chanel. Był to początek ich wieloletniej współpracy - Horst przez blisko trzydzieści lat fotografował jej projekty oraz portretował ją samą. W 1942 roku Horst fotografował Marlenę Dietrich - zdjęcia stały się z czasem jedynymi z najbardziej rozpoznawalnych podobizn aktorki. W 1943 roku Horst otrzymał amerykańskie obywatelstwo i wstąpił do armii Stanów Zjednoczonych. W tym czasie wykonał słynne fotografie amerykańskich żołnierzy, a w 1945 roku wykonał portrety prezydenta Harry`ego Trumana. Od lat sześćdziesiątych Horst wykonywał bardzo liczne portrety słynnych osób m.in. Andy`ego Warhola, Ives Saint Laurent, Jackie Kenedy, Palomy Pisasso. Jednym z jego najsłynniejszych zdjęć, uznawane jednocześnie za jedną z najważniejszych fotografii świata jest prezentowany na aukcji "Gorset Mainbochera", wykonany w przede dniu wybuchu II wojny światowej, w sierpniu 1939 roku, w paryskim studiu Horsta. Zdjęcie jest reprezentatywnym przykładem jego zainteresowań z obszaru kultury i sztuki, wśród których wymieniał surrealizm i sztukę starożytnej Grecji, a także dowodem prawdziwego mistrzostwa w posługiwaniu się światłem na planie fotograficznym oraz aranżowania nieoczywistej, wyszukanej kompozycji zdjęcia, z użyciem minimalnej ilości elementów.

48
Horst P. (Horst Paul Albert Bohrmann) HORST (1906 - 1999)

Mainbocher Corset, Paryż 1939

lifetime print, edycja nieokreślona, negatyw 1939 r., odbitka autorska z lat 80-tych XX w. fotografia czarno-biała, odbitka srebrowa, papier matowy, 25,1 x 20 cm, sygn., dat. i opis. (ołówkiem) na odwrocie: From original gelatin plate / Hors / MAINBOCHER CORSET / PARIS 1939 / (MME BERNON)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Horst P. Horst był amerykańskim fotografem niemieckiego pochodzenia. Jest znany przede wszystkim jako wybitny fotograf mody oraz portrecista gwiazd. Pod koniec lat dwudziestych studiował w Hamburgu w Kunstberwerbeschule, następnie praktykował w paryskim biurze Le Corbusiera. W tym okresie zainteresował się fotografią, dzięki Georg`owi Hoyningen-Huene, którego poznał w 1930 roku, a który pracował wówczas jako fotograf Vogu`a. Horst zaczął pracę dla tego magazynu rok później. Pierwsze zdjęcia jego autorstwa dla francuskiej edycji ukazało się w listopadzie 1931. Jego pierwsza wystawa miała miejsce w Paryżu w 1932 roku. Od 1937 roku mieszkał w Nowym Jorku Poznał tam Coco Chanel. Był to początek ich wieloletniej współpracy - Horst przez blisko trzydzieści lat fotografował jej projekty oraz portretował ją samą. W 1942 roku Horst fotografował Marlenę Dietrich - zdjęcia stały się z czasem jedynymi z najbardziej rozpoznawalnych podobizn aktorki. W 1943 roku Horst otrzymał amerykańskie obywatelstwo i wstąpił do armii Stanów Zjednoczonych. W tym czasie wykonał słynne fotografie amerykańskich żołnierzy, a w 1945 roku wykonał portrety prezydenta Harry`ego Trumana. Od lat sześćdziesiątych Horst wykonywał bardzo liczne portrety słynnych osób m.in. Andy`ego Warhola, Ives Saint Laurent, Jackie Kenedy, Palomy Pisasso. Jednym z jego najsłynniejszych zdjęć, uznawane jednocześnie za jedną z najważniejszych fotografii świata jest prezentowany na aukcji "Gorset Mainbochera", wykonany w przede dniu wybuchu II wojny światowej, w sierpniu 1939 roku, w paryskim studiu Horsta. Zdjęcie jest reprezentatywnym przykładem jego zainteresowań z obszaru kultury i sztuki, wśród których wymieniał surrealizm i sztukę starożytnej Grecji, a także dowodem prawdziwego mistrzostwa w posługiwaniu się światłem na planie fotograficznym oraz aranżowania nieoczywistej, wyszukanej kompozycji zdjęcia, z użyciem minimalnej ilości elementów.