Skończyła Wychowanie Plastyczne na UMCS w Lublinie (2000) i Uniwersytet Ludowy na Bornholmie w Aakirkeby (Dania, 2006). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i lalkarstwem. Główne zainteresowania, widoczne w wielu jej projektach, to korzenie kultury - mity, magia, legendy. Zazwyczaj podejmuje tematy związane z pogaństwem. Interesuje ją zjawisko tzw. długiego trwania w kulturze. W jej sztuce często pojawia się kontekst feministyczny. Od 2005 roku tworzy lalki, w których łączy symboliczną narrację i techniki rzemiosła artystycznego - jej inspiracją są lalki prymitywne - etniczne, magiczne, rytualne. Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce (m.in. Galeria Wozownia w Toruniu, Otwarta Pracownia w Krakowie, Galeria Interdyscyplinarna w Słupsku, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej Słupsk/Ustka, Galeria BWA w Kielcach, Galeria BWA w Skierniewicach, Galeria Gardzienice w Lublinie, Galeria Labirynt w Lublinie, Galeria Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Muzeum Lubelskie w Lublinie). Katarzyna Hołda zajmuje się też edukacją artystyczną; prowadzi autorską pracownię edukacyjną Latające Warsztaty Rękodzieła w Centrum Kultury w Lublinie. Jest również autorką tekstów, głównie o sztuce i kulturze, a także o wolności wypowiedzi artystycznej i cenzurze sztuki w dzisiejszej Polsce. (Publikowała m. in. w materiałach Fundacji Helsińskiej, na obieg.pl, kulturaenter.pl, w Kulturze Liberalnej, w Akcencie i w Gazecie Wyborczej w Lublinie.)

Opis do obrazu:

Obraz jest częścią cyklu Madonny, w którym Maria przedstawiona jest jako bogini płodności i śmierci, jako chrześcijańskie wcielenie matriarchalnej Wielkiej Matki (Matki Ziemi), Potrójnej Bogini Księżyca i innych pogańskich bogiń. W cyklu pojawiają się motywy greckie - odniesienia do greckich pogańskich bogiń oraz konwencja estetyczna odnosząca się do sposobu, w jaki pogańska i bizantyjska Grecja przedstawiała boskość. Cały cykl liczy dziesięć akryli na płótnie. Powstawał w latach 2008-11. Dwa obrazy z cyklu znajdują się w kolekcji Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
"Rodząca Maria/ Madonna z płaszczem Opieki" nawiązuje do tradycyjnych przedstawień Madonny z płaszczem opieki, ale także do pogańskich przedstawień rodzącej Bogini-Matki (Wielkiej Bogini). Figurki rodzących kobiet, interpretowane czasem jako wizerunki Bogini-Matki, znane są z czasów prehistorycznych; motyw rodzącej bogini występuje również w dzisiejszej sztuce neopogańskiej. W obrazie łączą się też znaczenia tych różnych wyobrażeń świętej matki - symbolizuje on ochronę i bezpieczeństwo jak w chrześcijaństwie oraz płodność i moc sprawczą.

34
Katarzyna HOŁDA (ur. 1976, Lublin)

Madonna z płaszczem opieki, 2012r.

akryl na płótnie, 80x80cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Skończyła Wychowanie Plastyczne na UMCS w Lublinie (2000) i Uniwersytet Ludowy na Bornholmie w Aakirkeby (Dania, 2006). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i lalkarstwem. Główne zainteresowania, widoczne w wielu jej projektach, to korzenie kultury - mity, magia, legendy. Zazwyczaj podejmuje tematy związane z pogaństwem. Interesuje ją zjawisko tzw. długiego trwania w kulturze. W jej sztuce często pojawia się kontekst feministyczny. Od 2005 roku tworzy lalki, w których łączy symboliczną narrację i techniki rzemiosła artystycznego - jej inspiracją są lalki prymitywne - etniczne, magiczne, rytualne. Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce (m.in. Galeria Wozownia w Toruniu, Otwarta Pracownia w Krakowie, Galeria Interdyscyplinarna w Słupsku, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej Słupsk/Ustka, Galeria BWA w Kielcach, Galeria BWA w Skierniewicach, Galeria Gardzienice w Lublinie, Galeria Labirynt w Lublinie, Galeria Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Muzeum Lubelskie w Lublinie). Katarzyna Hołda zajmuje się też edukacją artystyczną; prowadzi autorską pracownię edukacyjną Latające Warsztaty Rękodzieła w Centrum Kultury w Lublinie. Jest również autorką tekstów, głównie o sztuce i kulturze, a także o wolności wypowiedzi artystycznej i cenzurze sztuki w dzisiejszej Polsce. (Publikowała m. in. w materiałach Fundacji Helsińskiej, na obieg.pl, kulturaenter.pl, w Kulturze Liberalnej, w Akcencie i w Gazecie Wyborczej w Lublinie.)

Opis do obrazu:

Obraz jest częścią cyklu Madonny, w którym Maria przedstawiona jest jako bogini płodności i śmierci, jako chrześcijańskie wcielenie matriarchalnej Wielkiej Matki (Matki Ziemi), Potrójnej Bogini Księżyca i innych pogańskich bogiń. W cyklu pojawiają się motywy greckie - odniesienia do greckich pogańskich bogiń oraz konwencja estetyczna odnosząca się do sposobu, w jaki pogańska i bizantyjska Grecja przedstawiała boskość. Cały cykl liczy dziesięć akryli na płótnie. Powstawał w latach 2008-11. Dwa obrazy z cyklu znajdują się w kolekcji Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
"Rodząca Maria/ Madonna z płaszczem Opieki" nawiązuje do tradycyjnych przedstawień Madonny z płaszczem opieki, ale także do pogańskich przedstawień rodzącej Bogini-Matki (Wielkiej Bogini). Figurki rodzących kobiet, interpretowane czasem jako wizerunki Bogini-Matki, znane są z czasów prehistorycznych; motyw rodzącej bogini występuje również w dzisiejszej sztuce neopogańskiej. W obrazie łączą się też znaczenia tych różnych wyobrażeń świętej matki - symbolizuje on ochronę i bezpieczeństwo jak w chrześcijaństwie oraz płodność i moc sprawczą.