Jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce. Prywatną, realną szkołę ukończył w Charkowie. W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922 r. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 r znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza ( w 1925 r). Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939 r. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Prace te cieszyły się dużym uznaniem. Osiągnął wielki sukces finansowy. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo.

122
Bolesław CYBIS (1895-1957)

MADONNA

Porcelana szkliwiona, wys. 11 cm.
Pochodzenie: ze spuścizny po Antonim Michalaku

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce. Prywatną, realną szkołę ukończył w Charkowie. W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922 r. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 r znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza ( w 1925 r). Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939 r. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Prace te cieszyły się dużym uznaniem. Osiągnął wielki sukces finansowy. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo.