Pochodzenie: Galerie Bargera, Kolonia, Niemcy
Kolekcja Ewy i Wojtka Fibaków
Od lat 90. prywatna kolekcja, Szwajcaria

Ta praca jest inną, bardziej definitywną wersją obrazu „Macierzyństwo, matka i dziecko” reprodukowanego w katalogu autorstwa Mirosława Adama Supruniuka i Sławomira Majocha, Mela Muter, Malarstwo, Toruń, 2010, s. 128.
Obraz „Macierzyństwo przy żniwach”, namalowany około 1925 roku, stanowi jedno z najważniejszych dzieł Meli Muter, w którym artystka łączy starożytne kody ikonograficzne macierzyństwa z nowoczesnym, poetyckim językiem malarskim. Kompozycja opiera się na piramidalnym układzie znanym z renesansowych przedstawień, szczególnie tych autorstwa Michała Anioła i Rafaela, gdzie Madonna z Dzieciątkiem zajmuje centralne miejsce w pejzażu, często otoczona świętymi.
W obrazie Muter figura matki z dzieckiem pojawia się w sercu pola pszenicy, w trakcie żniw, otoczona pracującymi kobietami i mężczyznami. Takie osadzenie motywu macierzyństwa w realistycznym, wiejskim kontekście nadaje dziełu uniwersalny wymiar i głębię emocjonalną.
Obraz wyróżnia się również nowoczesnością formalną. Dostrzegalne są wyraźne inspiracje twórczością Vincenta van Gogha – szczególnie w intensywnej gamie kolorystycznej, dominacji żółcieni, impastowym sposobie nakładania farby, a także w kompozycji opartej na rozległych, barwnych płaszczyznach inspirowanych grafiką japońską. Widoczna jest także fascynacja ruchem koloru oraz głęboka, emocjonalna ilustracja jedności człowieka z naturą i idealizacja świata wiejskiego.


Mela Muter jest francusko-polską malarką i rysowniczką reprezentująca Szkołę Paryską. Maria Melania Kingsland urodziła się w Warszawie w zamożnej polskiej rodzinie żydowskiej. Studiowała w warszawskiej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet. W 1901 roku przybyła do Paryża z mężem Michalem Muttermilchem i zapisała się do Académie Colarossi, a następnie do Académie de la Grande Chaumière. Od 1902 roku stała się ważną postacią w Montparnasse i paryskim życiu artystycznym. Następnie regularnie wystawiała swoje prace w Paryżu. Jej pierwsze prace to symbolistyczne pejzaże i portrety, następnie ewoluowała w kierunku stylu bardziej ekspresjonistycznego. Jej pejzaże południa są naznaczone spuścizną Cézanne'a, szczególnie w geometryzacji form, ale także fowistów i ekspresjonistów. Macierzyństwo jest ważnym i powtarzającym się tematem w twórczości artystki.


Ta pozycja zostanie sprzedana w ramach ogólnego systemu VAT (od łącznej ceny w wysokości 5,5%).

037
Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Macierzyństwo przy żniwach, ok. 1925

olej, płótno 108 x 90 cm;
sygn. p.d. „Muter”
Na odwrociu etykieta galerii Bargera oraz etykieta z informacją „n°2232 Marie Mela Muter Kobieta z dwójką dzieci na polach”

Zobacz katalog

Millon & Associes

École de Paris #16

27.06.2025

14:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 250 000 - 340 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Pochodzenie: Galerie Bargera, Kolonia, Niemcy
Kolekcja Ewy i Wojtka Fibaków
Od lat 90. prywatna kolekcja, Szwajcaria

Ta praca jest inną, bardziej definitywną wersją obrazu „Macierzyństwo, matka i dziecko” reprodukowanego w katalogu autorstwa Mirosława Adama Supruniuka i Sławomira Majocha, Mela Muter, Malarstwo, Toruń, 2010, s. 128.
Obraz „Macierzyństwo przy żniwach”, namalowany około 1925 roku, stanowi jedno z najważniejszych dzieł Meli Muter, w którym artystka łączy starożytne kody ikonograficzne macierzyństwa z nowoczesnym, poetyckim językiem malarskim. Kompozycja opiera się na piramidalnym układzie znanym z renesansowych przedstawień, szczególnie tych autorstwa Michała Anioła i Rafaela, gdzie Madonna z Dzieciątkiem zajmuje centralne miejsce w pejzażu, często otoczona świętymi.
W obrazie Muter figura matki z dzieckiem pojawia się w sercu pola pszenicy, w trakcie żniw, otoczona pracującymi kobietami i mężczyznami. Takie osadzenie motywu macierzyństwa w realistycznym, wiejskim kontekście nadaje dziełu uniwersalny wymiar i głębię emocjonalną.
Obraz wyróżnia się również nowoczesnością formalną. Dostrzegalne są wyraźne inspiracje twórczością Vincenta van Gogha – szczególnie w intensywnej gamie kolorystycznej, dominacji żółcieni, impastowym sposobie nakładania farby, a także w kompozycji opartej na rozległych, barwnych płaszczyznach inspirowanych grafiką japońską. Widoczna jest także fascynacja ruchem koloru oraz głęboka, emocjonalna ilustracja jedności człowieka z naturą i idealizacja świata wiejskiego.


Mela Muter jest francusko-polską malarką i rysowniczką reprezentująca Szkołę Paryską. Maria Melania Kingsland urodziła się w Warszawie w zamożnej polskiej rodzinie żydowskiej. Studiowała w warszawskiej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet. W 1901 roku przybyła do Paryża z mężem Michalem Muttermilchem i zapisała się do Académie Colarossi, a następnie do Académie de la Grande Chaumière. Od 1902 roku stała się ważną postacią w Montparnasse i paryskim życiu artystycznym. Następnie regularnie wystawiała swoje prace w Paryżu. Jej pierwsze prace to symbolistyczne pejzaże i portrety, następnie ewoluowała w kierunku stylu bardziej ekspresjonistycznego. Jej pejzaże południa są naznaczone spuścizną Cézanne'a, szczególnie w geometryzacji form, ale także fowistów i ekspresjonistów. Macierzyństwo jest ważnym i powtarzającym się tematem w twórczości artystki.


Ta pozycja zostanie sprzedana w ramach ogólnego systemu VAT (od łącznej ceny w wysokości 5,5%).