Grupa rzeźbiarska ukazująca przyklękającą, nagą postać matki obdarzającej pocałunkiem tulącego się do niej nagiego synka, o łukowato wygiętej sylwecie i szorstkiej, impresyjnej fakturze, skomponowana została w typowej dla Szymanowskiego, pełnej tajemniczości i niedopowiedzeń konwencji rzeźby symbolicznej. Jest to tzw. Macierzyństwo I (wg katalogu Kotkowskiej-Bareji) odlane z modelu powstałego w 1901 r. dla marmurowej rzeźby (zw. Macierzyństwo III) z 1903 r., wystawianego w tym czasie w Wiedniu i w Paryżu. Na paryskim Salonie w 1902 r. praca otrzymała wyróżnienie "mention honorable". Współczesny odlew pochodzi bezpośrednio od rodziny Szymanowskiego, w której rękach znajduje się model gipsowy rzeźby. Lit: Wacław Szymanowski 1859-1930. Malarstwo, rzeźba, [Katalog wystawy monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie], oprac. H. Kotkowska- Bareja, Warszawa 1981, s. 58-59.
brąz,
wys. 46 cm;
sygn. na podstawie: SZYMANOWSKI
Grupa rzeźbiarska ukazująca przyklękającą, nagą postać matki obdarzającej pocałunkiem tulącego się do niej nagiego synka, o łukowato wygiętej sylwecie i szorstkiej, impresyjnej fakturze, skomponowana została w typowej dla Szymanowskiego, pełnej tajemniczości i niedopowiedzeń konwencji rzeźby symbolicznej. Jest to tzw. Macierzyństwo I (wg katalogu Kotkowskiej-Bareji) odlane z modelu powstałego w 1901 r. dla marmurowej rzeźby (zw. Macierzyństwo III) z 1903 r., wystawianego w tym czasie w Wiedniu i w Paryżu. Na paryskim Salonie w 1902 r. praca otrzymała wyróżnienie "mention honorable". Współczesny odlew pochodzi bezpośrednio od rodziny Szymanowskiego, w której rękach znajduje się model gipsowy rzeźby. Lit: Wacław Szymanowski 1859-1930. Malarstwo, rzeźba, [Katalog wystawy monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie], oprac. H. Kotkowska- Bareja, Warszawa 1981, s. 58-59.