Decydujący wpływ na artystyczną osobowość Zygmunta Landaua miała przyjaźń z jednym z najważniejszych twórców XX wieku - Amadeo Modiglianim. W swoich portretach polski artysta inspirował się sposobem malowania kobiecych sylwetek oraz twarzy awangardzisty. W prezentowanym obrazie Landau twórczo wykorzystał charakterystyczny dla Modiglianiego kształt migdałowo wykrojonych oczu matki trzymającej niemowlę oraz mocny zarys brwi, nosa oraz ust. Znamienna jest również monumentalna postura kobiety, nawiązująca do aktów włoskiego mistrza. Uwagę przykuwają również ogromne dłonie matki podtrzymującej dziecko - świadczące o sile macierzyńskiej miłości. Ciekawy jest też kontrast w sposobie oddania fizjonomii portretowanych - posągowe rysy kobiety zestawione z uogólnioną, pogodną twarzą dziecka. Poprzez ten zabieg Landau w ciekawy sposób unaocznił bezgraniczne uczucie matki do potomka, wzbogacając historię sztuki o kolejny znakomity przykład jednego z najbardziej intymnych malarskich tematów.

Studiował w łódzkiej Szkole Rysunkowej Jakuba Kacenbogena. Potem uczył się w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Stanisława Lentza. Brał udział w łódzkim życiu artystycznym, również po wyjeździe do Paryża w latach 1919-20. Nad Sekwaną zamieszkał na Montparnasse w "La Ruche" - pawilonie mieszczącym pracownie i mieszkania dla artystów, uczęszczał do Académie de la Grande Chaumiere i Academie Colarossi, często odwiedzał paryskie muzea, przyjaźnił się m.in. z Mojżeszem Kislingiem i Amedeo Modiglianim. W 1928 roku przyjechał do Polski z okazji swoich wystaw w Warszawie i Łodzi. Mieszkał przez pewien czas w Saint-Tropez ze znanym angielskim krytykiem i malarzem, głównym ideologiem Bloomsbury Group, Rogerem Fryem, który propagował twórczość Landaua w Anglii i w Stanach Zjednoczonych. Po wojnie mieszkał także w Nicei i Paryżu, wystawiał w Londynie i Sztokholmie. Pod koniec lat 50. przeprowadził się do Izraela gdzie kontynuował pracę malarską. W 1962 roku wykonał swe ostatnie dzieło - witraże dla małej kaplicy przy siedzibie YMCA w izraelskiej Tyberiadzie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

41
Zygmunt (Sigmond) LANDAU (Łódź 1898 - 1962 Tel Aviv)

Macierzyństwo

olej/tektura, 74 x 57 cm
sygnowany l.d.: 'Landau'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
- Galeria Padova, Londyn

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Decydujący wpływ na artystyczną osobowość Zygmunta Landaua miała przyjaźń z jednym z najważniejszych twórców XX wieku - Amadeo Modiglianim. W swoich portretach polski artysta inspirował się sposobem malowania kobiecych sylwetek oraz twarzy awangardzisty. W prezentowanym obrazie Landau twórczo wykorzystał charakterystyczny dla Modiglianiego kształt migdałowo wykrojonych oczu matki trzymającej niemowlę oraz mocny zarys brwi, nosa oraz ust. Znamienna jest również monumentalna postura kobiety, nawiązująca do aktów włoskiego mistrza. Uwagę przykuwają również ogromne dłonie matki podtrzymującej dziecko - świadczące o sile macierzyńskiej miłości. Ciekawy jest też kontrast w sposobie oddania fizjonomii portretowanych - posągowe rysy kobiety zestawione z uogólnioną, pogodną twarzą dziecka. Poprzez ten zabieg Landau w ciekawy sposób unaocznił bezgraniczne uczucie matki do potomka, wzbogacając historię sztuki o kolejny znakomity przykład jednego z najbardziej intymnych malarskich tematów.

Studiował w łódzkiej Szkole Rysunkowej Jakuba Kacenbogena. Potem uczył się w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Stanisława Lentza. Brał udział w łódzkim życiu artystycznym, również po wyjeździe do Paryża w latach 1919-20. Nad Sekwaną zamieszkał na Montparnasse w "La Ruche" - pawilonie mieszczącym pracownie i mieszkania dla artystów, uczęszczał do Académie de la Grande Chaumiere i Academie Colarossi, często odwiedzał paryskie muzea, przyjaźnił się m.in. z Mojżeszem Kislingiem i Amedeo Modiglianim. W 1928 roku przyjechał do Polski z okazji swoich wystaw w Warszawie i Łodzi. Mieszkał przez pewien czas w Saint-Tropez ze znanym angielskim krytykiem i malarzem, głównym ideologiem Bloomsbury Group, Rogerem Fryem, który propagował twórczość Landaua w Anglii i w Stanach Zjednoczonych. Po wojnie mieszkał także w Nicei i Paryżu, wystawiał w Londynie i Sztokholmie. Pod koniec lat 50. przeprowadził się do Izraela gdzie kontynuował pracę malarską. W 1962 roku wykonał swe ostatnie dzieło - witraże dla małej kaplicy przy siedzibie YMCA w izraelskiej Tyberiadzie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.