Twórczość Michała Feliksa Wygrzywalskiego należy do tych, które wciąż czekają na pełniejsze zrozumienie. O tym, że twórczość malarza zachowując wysoki poziom była też różnorodna, świadczy prezentowany obraz. Ujęta w popiersiu kobieta nasuwa różne skojarzenia. Ma w sobie coś z czaru heroin przedstawianych przez Prerafaelitów (np. "Ofelia" Johna Everetta Millais). Z drugiej strony kobieta z dzieckiem przy piersi kojarzona jest w europejskiej ikonografii z Marią karmiącą Dzieciątko. Obraz zawiera w końcu intuicyjne konotacje, niesankcjonowane kulturowo. Karmienie piersią to najczystsza oznaka matczynej miłości i troski o dziecko. Zaletą obrazu jest jego niepowtarzalna, oniryczna atmosfera. Znajdujące się za plecami kobiety morze z ptakami lecącymi kluczem sprawia wrażenie nietraktowanego czysto plastycznie tła, ale jakby projekcji wnętrza sportretowanej.
Artysta był absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (klasa K. Marra i L. Hetericha) oraz Académie Julian w Paryżu. Po ukończeniu studiów zamieszkał w Rzymie, a w 1908 powrócił do rodzinnego Lwowa, gdzie zarabiał na życie, pracując w teatrze jako inspektor sceny. Przez wiele lat współpracował jako ilustrator z "Tygodnikiem Ilustrowanym". Od 1901 roku wystawiał w TPSP w Krakowie, zyskując wśród publiczności dużą popularność i uznanie krytyki. Znany jest także jako grafik, ilustrator i projektant kostiumów teatralnych. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce rodzajowej, często - jak w prezentowanej pracy - fantastyczne przedstawienia morskich nimf, sceny orientalistyczne (szczególnie po 1906 roku, kiedy odbył podróż do Egiptu), serie pejzaży nadmorskich i sceny z rybakami oraz stylizowane portrety. W 1906 roku w warszawskim Salonie Kulikowskiego miała miejsce indywidualna wystawa artysty. Inna ważna wystawa Wygrzywalskiego odbyła się we lwowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1932 roku. Oprócz kolorystycznych, pełnych słońca i radosnych scen w okresie międzywojennym podejmował w swoich pracach również problematykę społeczną. Prace te odznaczają się nie tylko świetnym rysunkiem, lecz także dużą siłą ekspresji. Jednym z jego najbardziej znanych dzieł są "Burłacy" z 1925 roku (obecnie w kolekcji muzeum Narodowego w Warszawie).

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

17
Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875 - 1944)

Macierzyństwo, 1917 r.

olej/płótno, 63 x 61,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'F. M. Wygrzywalski 1917'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Twórczość Michała Feliksa Wygrzywalskiego należy do tych, które wciąż czekają na pełniejsze zrozumienie. O tym, że twórczość malarza zachowując wysoki poziom była też różnorodna, świadczy prezentowany obraz. Ujęta w popiersiu kobieta nasuwa różne skojarzenia. Ma w sobie coś z czaru heroin przedstawianych przez Prerafaelitów (np. "Ofelia" Johna Everetta Millais). Z drugiej strony kobieta z dzieckiem przy piersi kojarzona jest w europejskiej ikonografii z Marią karmiącą Dzieciątko. Obraz zawiera w końcu intuicyjne konotacje, niesankcjonowane kulturowo. Karmienie piersią to najczystsza oznaka matczynej miłości i troski o dziecko. Zaletą obrazu jest jego niepowtarzalna, oniryczna atmosfera. Znajdujące się za plecami kobiety morze z ptakami lecącymi kluczem sprawia wrażenie nietraktowanego czysto plastycznie tła, ale jakby projekcji wnętrza sportretowanej.
Artysta był absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (klasa K. Marra i L. Hetericha) oraz Académie Julian w Paryżu. Po ukończeniu studiów zamieszkał w Rzymie, a w 1908 powrócił do rodzinnego Lwowa, gdzie zarabiał na życie, pracując w teatrze jako inspektor sceny. Przez wiele lat współpracował jako ilustrator z "Tygodnikiem Ilustrowanym". Od 1901 roku wystawiał w TPSP w Krakowie, zyskując wśród publiczności dużą popularność i uznanie krytyki. Znany jest także jako grafik, ilustrator i projektant kostiumów teatralnych. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce rodzajowej, często - jak w prezentowanej pracy - fantastyczne przedstawienia morskich nimf, sceny orientalistyczne (szczególnie po 1906 roku, kiedy odbył podróż do Egiptu), serie pejzaży nadmorskich i sceny z rybakami oraz stylizowane portrety. W 1906 roku w warszawskim Salonie Kulikowskiego miała miejsce indywidualna wystawa artysty. Inna ważna wystawa Wygrzywalskiego odbyła się we lwowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1932 roku. Oprócz kolorystycznych, pełnych słońca i radosnych scen w okresie międzywojennym podejmował w swoich pracach również problematykę społeczną. Prace te odznaczają się nie tylko świetnym rysunkiem, lecz także dużą siłą ekspresji. Jednym z jego najbardziej znanych dzieł są "Burłacy" z 1925 roku (obecnie w kolekcji muzeum Narodowego w Warszawie).

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.