Piękny obraz "Macierzyństwo" wpisuje się w malarstwo symboliczne Wlastimila Hofmana. Artysta często w swoich obrazach przedstawiał postaci ludzkie. Tadeusz Dobrowolski zwraca uwagę, że "jego wizerunki wieśniaczych Madonn i dzieci odznaczają się niezwykłym, pełnym poezji urokiem". Doskonale widać to w prezentowanej pracy. Niemal idylliczne przedstawienie wyjątkowej więzi między matką i dzieckiem, podkreślone jest nie tylko przez wizerunki samych postaci, ale również delikatne, harmonijne tło. Sentymentalizm i mistycyzm da się odczuć w malarstwie Hofmana niezwykle często. Jiri Karasek jednocześnie podkreśla, że "Hofman nie stara się, jak inni artyści, chwytać samą malowniczość, piękną barwę zwierzchnią i przenieść ją na płótno, ale wnika we wnętrze, w głąb żywota, skąd bierze swe symbole". Istotne, że artysta czyni bohaterami swoich obrazów zwykłych, prostych ludzi, którzy jednak dzięki jego talentowi i wyobraźni, przeistaczają się w istoty o mocno symbolicznej wymowie.

12
Wlastimil HOFMAN (1881 Karlin - 1970 Szklarska Poręba)

Macierzyństwo

olej, sklejka; 58 x 60,5 cm;
sygn. p. d.: Wlastimil / Hofman;
na odwrocie naklejki: Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" w Krakowie oraz Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z 1937 roku

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Piękny obraz "Macierzyństwo" wpisuje się w malarstwo symboliczne Wlastimila Hofmana. Artysta często w swoich obrazach przedstawiał postaci ludzkie. Tadeusz Dobrowolski zwraca uwagę, że "jego wizerunki wieśniaczych Madonn i dzieci odznaczają się niezwykłym, pełnym poezji urokiem". Doskonale widać to w prezentowanej pracy. Niemal idylliczne przedstawienie wyjątkowej więzi między matką i dzieckiem, podkreślone jest nie tylko przez wizerunki samych postaci, ale również delikatne, harmonijne tło. Sentymentalizm i mistycyzm da się odczuć w malarstwie Hofmana niezwykle często. Jiri Karasek jednocześnie podkreśla, że "Hofman nie stara się, jak inni artyści, chwytać samą malowniczość, piękną barwę zwierzchnią i przenieść ją na płótno, ale wnika we wnętrze, w głąb żywota, skąd bierze swe symbole". Istotne, że artysta czyni bohaterami swoich obrazów zwykłych, prostych ludzi, którzy jednak dzięki jego talentowi i wyobraźni, przeistaczają się w istoty o mocno symbolicznej wymowie.