"Wyklepane na płasko wstęgi i krążki z blachy cynkowej, pochodzące z puszek i pudełek są zmontowane i płasko przytwierdzone do podstawy. Z dystansu trudno jest odgadnąć ich pochodzenie, a nawet z bliska jest oczywiste, że oko artysty stworzyło subtelnie przemawiające kompozycje niezależnie od ograniczeń w kształcie i wyglądzie. Tak jak uważa się, że najwybitniejsze poematy chińskie są stworzone według najbardziej oszczędnych i surowych schematów wiersza, tak ta samo narzucona oszczędność środków nie przeszkodziła Zielińskiemu w stworzeniu poezji wizualnej wyższego rzędu" (George Whiett, "Studio International", czerwiec 1965).

Artysta uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP w 1954 roku. Od momentu ukończenia studiów brał udział w kilkuset wystawach zbiorowych i indywidualnych oraz plenerach i sympozjach. Do końca lat 90. był pedagogiem swojej macierzystej uczelni, w 1984 roku uzyskał tytuł profesora. W latach 1981-87 pełnił funkcję rektora uczelni. Wykładał również w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, a od 1997 roku na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

70
Krystyn ZIELIŃSKI (1929 - 2007)

M IV 66, 1966 r.

technika mieszana, akryl/płyta, 54 x 41 cm
na odwrociu naklejka wystawowa BWA Giełda w Łodzi

WYSTAWIANY:
- XX Doroczna Wystawa Okręgowa, Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź, 1966
- Krystyn Zieliński. Obrazy metalowe, Galeria Olimpus, Łódź; Arsenał, Poznań; 2007
- Krystyn Zieliński. Sztuka bez granic, Muzeum Miasta Łodzi, 2010
LITERATURA:
- Krystyn Zieliński. Obrazy metalowe 1960 - 1967, katalog wystawy, Galeria Olimpus, Łódź 2007, s. 26 (il.), s. 39, poz. kat. 21

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Wyklepane na płasko wstęgi i krążki z blachy cynkowej, pochodzące z puszek i pudełek są zmontowane i płasko przytwierdzone do podstawy. Z dystansu trudno jest odgadnąć ich pochodzenie, a nawet z bliska jest oczywiste, że oko artysty stworzyło subtelnie przemawiające kompozycje niezależnie od ograniczeń w kształcie i wyglądzie. Tak jak uważa się, że najwybitniejsze poematy chińskie są stworzone według najbardziej oszczędnych i surowych schematów wiersza, tak ta samo narzucona oszczędność środków nie przeszkodziła Zielińskiemu w stworzeniu poezji wizualnej wyższego rzędu" (George Whiett, "Studio International", czerwiec 1965).

Artysta uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP w 1954 roku. Od momentu ukończenia studiów brał udział w kilkuset wystawach zbiorowych i indywidualnych oraz plenerach i sympozjach. Do końca lat 90. był pedagogiem swojej macierzystej uczelni, w 1984 roku uzyskał tytuł profesora. W latach 1981-87 pełnił funkcję rektora uczelni. Wykładał również w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, a od 1997 roku na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.