Prezentowany na aukcji obraz pochodzi ze szczytowego momentu amerykańskiej kariery Wojciecha Fangora, której ukoronowaniem była wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku w 1970 roku. Obraz powstał w jego pracowni w Madison, o czym świadczy tytuł "M 58" - twórca nadawał bowiem swoim obrazom skrótowe tytuły od pierwszej litery nazwy miejsca, w którym powstały. Praca przez wiele lat znajdowała się w kolekcji Richarda Artschwagera, jednego z najciekawszych amerykańskich artystów związanych z pop-artem, konceptualizmem i minimal-artem. Znalazła się tam w wyniku wymiany artystycznej - obaj twórcy przyjaźnili się i wspólnie uczestniczyli w bogatym życiu towarzyskim Nowego Jorku. Wojciech Fangor otaczał się najważniejszymi postaciami ówczesnego świata kultury, a poprzez swoje prace i wyjątkową osobowość współtworzył niepowtarzalny klimat światowej stolicy sztuki. Mimo wszystko najwięcej czasu spędzał we własnej pracowni, realizując kolejne obrazy, oddające główne założenia wypracowanej przez niego teorii Pozytywnej Przestrzeni Iluzyjnej.

W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946 roku. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym "Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

8
Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

M 58, 1970 r.

olej/płótno, 127 x 127 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `FANGOR | M 58 1970`

POCHODZENIE:
- kolekcja Richarda Artschwargera (1923-2013), amerykanskiego artysty zwiazanego z konceptualizmem i minimal-art, dar bezposrednio od artysty
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowany na aukcji obraz pochodzi ze szczytowego momentu amerykańskiej kariery Wojciecha Fangora, której ukoronowaniem była wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku w 1970 roku. Obraz powstał w jego pracowni w Madison, o czym świadczy tytuł "M 58" - twórca nadawał bowiem swoim obrazom skrótowe tytuły od pierwszej litery nazwy miejsca, w którym powstały. Praca przez wiele lat znajdowała się w kolekcji Richarda Artschwagera, jednego z najciekawszych amerykańskich artystów związanych z pop-artem, konceptualizmem i minimal-artem. Znalazła się tam w wyniku wymiany artystycznej - obaj twórcy przyjaźnili się i wspólnie uczestniczyli w bogatym życiu towarzyskim Nowego Jorku. Wojciech Fangor otaczał się najważniejszymi postaciami ówczesnego świata kultury, a poprzez swoje prace i wyjątkową osobowość współtworzył niepowtarzalny klimat światowej stolicy sztuki. Mimo wszystko najwięcej czasu spędzał we własnej pracowni, realizując kolejne obrazy, oddające główne założenia wypracowanej przez niego teorii Pozytywnej Przestrzeni Iluzyjnej.

W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946 roku. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym "Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.