Malarka i pisarka. W 1905 rozpoczęła studia w SSP w Warszawie, w latach 1911-12 przebywała w Paryżu. Podając się za mężczyznę służyła w Legionach Polskich. Od 1926 członek TZSP, w 1938 została przyjęta do Bloku Zawodowych Artystów Plastyków. Brała udział m.in. w wystawach: w Warszawie w TZSP (1908-23), Salonie Polskiej Sztuki Nowoczesnej 1920, w Krakowie w TPSP 1911, w Moskwie 1913, w Wilnie 1914, Paryżu w Grand Palais 1913. W 1925 roku w TZSP odbyła się wystawa monograficzna artystki (97 dzieł). Prace artystki, utrzymane w secesyjnej stylistyce, cechuje tajemniczy, nieco sentymentalny nastrój. Często występuje w nich motyw stylizowanych ptaków, zwierząt i kwiatów. Malowała głównie akwarelami i farbami olejnymi, rzadziej gwaszem i pastelami. Ponadto uprawiała rysunek, tworzyła barwne litografie, projektowała witraże i malowała na szkle. Tematy do swoich prac czerpała przede wszystkim z baśni i legend, tworząc kompozycje o charakterze ilustracyjnym.

9
Zofia PLEWIŃSKA-SMIDOWICZOWA (1888 - 1944 zginęła w Powstaniu Warszawskim)

Lustereczko, powiedź przecie, kto najpiękniejszy jest na świecie

akwarela/papier, 54 x 50 cm
sygnowany l.d.: `Z.PLEWIŃSKA`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarka i pisarka. W 1905 rozpoczęła studia w SSP w Warszawie, w latach 1911-12 przebywała w Paryżu. Podając się za mężczyznę służyła w Legionach Polskich. Od 1926 członek TZSP, w 1938 została przyjęta do Bloku Zawodowych Artystów Plastyków. Brała udział m.in. w wystawach: w Warszawie w TZSP (1908-23), Salonie Polskiej Sztuki Nowoczesnej 1920, w Krakowie w TPSP 1911, w Moskwie 1913, w Wilnie 1914, Paryżu w Grand Palais 1913. W 1925 roku w TZSP odbyła się wystawa monograficzna artystki (97 dzieł). Prace artystki, utrzymane w secesyjnej stylistyce, cechuje tajemniczy, nieco sentymentalny nastrój. Często występuje w nich motyw stylizowanych ptaków, zwierząt i kwiatów. Malowała głównie akwarelami i farbami olejnymi, rzadziej gwaszem i pastelami. Ponadto uprawiała rysunek, tworzyła barwne litografie, projektowała witraże i malowała na szkle. Tematy do swoich prac czerpała przede wszystkim z baśni i legend, tworząc kompozycje o charakterze ilustracyjnym.