Władysław Bakałowicz malował sceny historyczne, dworskie oraz w typie fete galante. Tematyka płócien często dotyczyła francuskiego dworu. Portretował również damy w eleganckich połyskujących lub atłasowych sukniach, siedzące w niemal pałacowych wnętrzach, pełnych przepychu i splendoru.

Malarz odebrał wykształcenie artystyczne w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie - w 1863 roku - osiadł w Paryżu. W 1879 roku został naturalizowany we Francji, zmienił wówczas imię w łacińskim zapisie Ladislaus, co znalazło wyraz w sygnaturach: LBakalowicz.

Malarstwo Bakałowicza cieszyło się popularnością w paryskich kręgach wyższych sfer. Regularnie prezentował swoje obrazy na paryskich Salonach w latach 1865 - 1883. Szczególnie doceniano jego płótna o tematyce historycznej związanej z Francją XVI i XVII wieku.

Wśród dzieł malarza odszukać można również prace dokumentujące nie tylko faktyczne zdarzenia, ale również komentujące dworskie plotki. Jednym z takich dwuznacznych dzieł jest oferowany obraz „Ludwik XIII i Anna Austriaczka przyjmują listy uwierzytelniające Lorda Księcia Buckingham jako I-ego ambasadora”. Niewątpliwie przedstawia ono zdarzenie doniosłe, kiedy to Lord Buckingham prezentuje list przed najważniejszymi postaciami monarchii, włączając w to grono również kardynała Armanda Jeana Richelieu, stojącego godnie po lewej ręce francuskiego króla. Jednocześnie może folgować plotkom o zażyłości relacji, która mogła łączyć lorda z Anna Austriaczką. Analogiczna kompozycja, o tej samej tematyce, była reprodukowana w czasopiśmie "Świat" w 1888 roku przez Stanisława Bizańskiego (nr 7, s. 321).

111
Władysław BAKAŁOWICZ (1833-1903)

Ludwik XIII i Anna Austriaczka

olej, płótno; 70 x 100 cm;
sygn. p.d.: LBakalowicz / Paris

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Władysław Bakałowicz malował sceny historyczne, dworskie oraz w typie fete galante. Tematyka płócien często dotyczyła francuskiego dworu. Portretował również damy w eleganckich połyskujących lub atłasowych sukniach, siedzące w niemal pałacowych wnętrzach, pełnych przepychu i splendoru.

Malarz odebrał wykształcenie artystyczne w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie - w 1863 roku - osiadł w Paryżu. W 1879 roku został naturalizowany we Francji, zmienił wówczas imię w łacińskim zapisie Ladislaus, co znalazło wyraz w sygnaturach: LBakalowicz.

Malarstwo Bakałowicza cieszyło się popularnością w paryskich kręgach wyższych sfer. Regularnie prezentował swoje obrazy na paryskich Salonach w latach 1865 - 1883. Szczególnie doceniano jego płótna o tematyce historycznej związanej z Francją XVI i XVII wieku.

Wśród dzieł malarza odszukać można również prace dokumentujące nie tylko faktyczne zdarzenia, ale również komentujące dworskie plotki. Jednym z takich dwuznacznych dzieł jest oferowany obraz „Ludwik XIII i Anna Austriaczka przyjmują listy uwierzytelniające Lorda Księcia Buckingham jako I-ego ambasadora”. Niewątpliwie przedstawia ono zdarzenie doniosłe, kiedy to Lord Buckingham prezentuje list przed najważniejszymi postaciami monarchii, włączając w to grono również kardynała Armanda Jeana Richelieu, stojącego godnie po lewej ręce francuskiego króla. Jednocześnie może folgować plotkom o zażyłości relacji, która mogła łączyć lorda z Anna Austriaczką. Analogiczna kompozycja, o tej samej tematyce, była reprodukowana w czasopiśmie "Świat" w 1888 roku przez Stanisława Bizańskiego (nr 7, s. 321).