Obraz wystawiany:
– Kooperacja. Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 5 – 15 XI 1985;
– Galeria Sztuki Współczesnej, Ostrów Wielkopolski, 14 IV – 11 V 1989;
– BWA Zamość, VII 1989.
– BWA Toruń, 5 – 24 IX 1989.
Obraz opisany w:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu XV Sportowcy, kat. 210.
Obraz (oprócz wystaw opisanych nalepkami) wystawiany był na Międzynarodowych Targach Sztuki „Glasnost i Perestrojka“, Barcelona, 1989.
Prezentowany obraz Edwarda Dwurnika jest aluzją do wydarzeń z dnia 13 grudnia 1981 roku, czyli daty ogłoszenia stanu wojennego w Polsce. W te zimowe, mroźne dni wszystko „stanęło na głowie“ – tak jak to ujął w swej kompozycji sam artysta. Dwóch żołnierzy w pełnym rynsztunku z bagnetem skierowanym w stronę niewidzialnego wroga stoi na dachach zabudowań odwróconych do góry nogami.
Obraz stanowi przykład kompozycji o tematyce publicystyczno-politycznej, często występującej w twórczości tego artysty. Powtarzanie pewnych elementów, architektura miast stanowiąca tło wydarzeń, stylizowane, często karykaturyzowane postaci są przez artystę używane do scen, które pokazują ważne momenty naszej historii, a także cechy charakterystyczne naszego społeczeństwa.
W albumie Edward Dwurnik. Sportowcy 1972-1992, Warszawa 2011, poz. 210, s. 390, zamieszczona została reprodukcja obrazu przedstawiająca stan sprzed ostatecznego ukończenia w 1985 roku.
olej, płótno
146 cm x 114 cm
sygn. p.d.: 1984 | DWURNIK
przy prawej krawędzi: LUBIĘ TĘ TRZYNASTKĘ;
l.g. (napis do góry nogami): Lubię tę trzynastkę
na odwr., na płótnie: 1984 | E. DWURNIK. | Lubię tę trzynastkę | NR: XV-210-1040; poniżej, do góry nogami: 1984 | E. DWURNIK | XV-210 | >> LUBIĘ TĘ | TRZYNASTKĘ << 1040 [w ramce]
na blejtramie nalepki wystawowe:
– BWA Toruń 1989;
– BWA Zamość 1989;
– Galeria Sztuki Współczesnej, Ostrów Wielkopolski 1989;
– Kooperacja. Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Warszawa 1985.
Obraz wystawiany:
– Kooperacja. Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 5 – 15 XI 1985;
– Galeria Sztuki Współczesnej, Ostrów Wielkopolski, 14 IV – 11 V 1989;
– BWA Zamość, VII 1989.
– BWA Toruń, 5 – 24 IX 1989.
Obraz opisany w:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu XV Sportowcy, kat. 210.
Obraz (oprócz wystaw opisanych nalepkami) wystawiany był na Międzynarodowych Targach Sztuki „Glasnost i Perestrojka“, Barcelona, 1989.
Prezentowany obraz Edwarda Dwurnika jest aluzją do wydarzeń z dnia 13 grudnia 1981 roku, czyli daty ogłoszenia stanu wojennego w Polsce. W te zimowe, mroźne dni wszystko „stanęło na głowie“ – tak jak to ujął w swej kompozycji sam artysta. Dwóch żołnierzy w pełnym rynsztunku z bagnetem skierowanym w stronę niewidzialnego wroga stoi na dachach zabudowań odwróconych do góry nogami.
Obraz stanowi przykład kompozycji o tematyce publicystyczno-politycznej, często występującej w twórczości tego artysty. Powtarzanie pewnych elementów, architektura miast stanowiąca tło wydarzeń, stylizowane, często karykaturyzowane postaci są przez artystę używane do scen, które pokazują ważne momenty naszej historii, a także cechy charakterystyczne naszego społeczeństwa.
W albumie Edward Dwurnik. Sportowcy 1972-1992, Warszawa 2011, poz. 210, s. 390, zamieszczona została reprodukcja obrazu przedstawiająca stan sprzed ostatecznego ukończenia w 1985 roku.